’t Zijn nagels !

Sedert vorige week ben ik in het bezit van een heuse naaikamer.

Zijnde de logeerkamer waar vroeger twee éénpersoonsbedden op stonden gehalveerd qua slaapplaats, een half bureau van Poppemieke naar daar verhuisd en een plooitafel die toch nergens toe diende.

Om te naaien heb je natuurlijk ook materiaal nodig.  Om te beginnen een naaimachine (in leen van grote zus die zelf de machine van ons moeder zaliger heeft afgedeeld), en naai/handwerkgerief.

Dat laatste verzamelde ik door de jaren heen.  Knopen, haakjes, haakpennen, breinaalden, diverse tubes garen, sluitingen, knopen (ik kan er een kamer vol mee beleggen vermoed ik) kleermakerskrijt, naalden, kopspelden,… allemaal uit Collection memé et pepé (de vroegere zaak van de schoonthuis dus)

Nu heeft mijn Poppemieke zichzelf de opdracht gegeven om te leren naaien.  Daarvoor heeft ze een heuse cursus retoucheuse in afstandsonderwijs besteld (een volledige dikke map vol)  Er zou daarvoor geen voorkennis nodig zijn.  Ik heb daar reuzegrote twijfels over maar kom dat is een detail.

In die cursus stond ook wat ze allemaal nodig had aan materiaal.  Dus werd de koffer naaigerief eens aan een betere blik onderworpen en gesorteerd, ik ben namelijk niet van plan om veel te gaan kopen.

Toen ik nog een blikken doosje vond met daarin kopspelden, machine- en andere naalden gaf ik dochterlief de opdracht deze te sorteren.

Ik vraag me eerlijk gezegd af of ze weet waarvoor een kopspeld dient, want die bestempelde ze niet als naaigerief, dat waren nagels.

Over de slaagkansen van heel het naaiproject ga ik me verder niet uitspreken, ik heb namelijk – al zou ik dat ook wel eens willen – zelf op dat vlak ook nog nooit iets bewezen.

 

 

8 gedachtes over “’t Zijn nagels !

    • Het feit dat ik (zonder bril) het verschil niet meer zie tussen naalden en kopspelden deed me besluiten dat zij beter dat sorteren kon doen.
      Die creaties : even benieuwd, ik ben zot van creativiteit van een ander vermits ik zelf niet zo handig ben.

  1. Breien, ja. Naaien ? Neen, bedankt ! Daarom dat mijn breiwerkjes zo lang blijven liggen want ik moet me forceren om de draadjes in te stoppen en de boel aaneen te naaien …
    Toch veel succes !

Wat ben ik blij dat u reageert !

