Niet meer bij het (selecte) clubje mogen horen

Ik zit weer eens in een ‘kwade-mens-modus’

Al heb ik al bewezen in het verleden dat ik echt wel braaf kan zijn, vaak te braaf zelfs, binnenin worden hele veldslagen uitgevochten.

Waar ik me nu in opjaag ?  Wel in de gevolgen van het stoppen met studeren van grote dochter.

Dat uitschrijven aan de KU Leuven had wel heel directe gevolgen.  Zo ‘mochten’ we nog twee maanden kothuur betalen, daarom heb ik het idee van haar tweede thuis direct te ontruimen maar verplaatst naar de tweede week van januari, net voor de sleutel moet ingediend worden.  Kijk, daar kan ik mee leven, contracten zijn contracten, ze ontbinden heeft zo zijn voorwaarden.

Waar ik minder hoog mee oploop is het feit dat op dat kot het internet maar meteen werd afgesloten, net nu ik mijn tam-tam bij het grof vuil had gezet.

Dat je bij uitschrijving je studentenkaart moet afgeven lijkt me normaal, maar dat de cultuurpas waar ik een gans jaar heb voor betaald dan ook meteen moet ingeleverd worden, maakt me pissig (wat verliezen ze daar nu mee mocht die behouden worden ?)

En toen grote dochter vanmorgen ging informeren of ze een cursus tegen faalangst kon volgen – iets waar ze echt iets zou mee zijn voor de toekomst, kreeg ze evengoed het deksel op de neus want dat is ook voor ‘members only’.  Mocht hier iemand meelezen die me zo een cursus aan de hand kan doen in het Gentse, laat het weten aub !

Een 18-jarige zou voor minder faalangstig worden …

Want dat het stoppen met studeren grote consequenties heeft voor Poppemieke, dat is maar zacht uitgedrukt.

Haar middelbare schooltijd is sociaal niet zo vlot verlopen.  Die ene vriendin die ze dacht te hebben heeft haar in het laatste jaar zo een ferme kloot afgetrokken dat ze ze NOOIT meer wil zien.  Nu heeft ze op die twee maanden in Leuven wel een paar mensen rond zich weten te verzamelen waar ze het goed kan mee vinden, wat haar als persoon uiteraard liet groeien.  Maar ze is natuurlijk niet naief en beseft maar al te goed dat zo een prille vriendschappen snel kunnen verwateren, zeker als de bewuste vrienden aan de andere kant van het land wonen.

Ondertussen zit ze hier dus thuis te vereenzamen net niet op schoot bij haar ‘ouwe’ moeder.

Ze kan tegenwoordig ook nergens komen zonder dat mensen naar haar studies vragen, goedbedoeld natuurlijk maar je ziet telkens haar hart bloeden.

Blijft ze ook nog steeds worstelen met de vraag of ze niet had moeten doorzetten, om maar te zwijgen over het schuldgevoel dat ze heeft over de financiële kant van het gestopte verhaal (akkoord, die is er uiteraard, maar dat vind ik niet het ergste)

En dan het feit van hoe de maanden overbruggen eer er een nieuw academiejaar aanbreekt, en welke richting dat dat dan moet uitgaan.

Aan de ene kant wil ze creatief gaan bezig zijn, de muziek roept ook nog altijd en aan de andere kant is daar dat ‘serieuse’ diploma.

Zou ze al een paar vakken opnemen in februari, of toch maar niet ?  Veel vragen die nog op een antwoord wachten.

Gisteren is ze nog maar eens naar Leuven getrokken (ze volgt er nog vioolles).  Op de dagen dat ze daar nog is kookt ze nog zelf eens haar potje op haar kot, ziet ze daar nog kotgenoten en spreekt ze nog eens af met de vriendinnen.  Nu dat kot niet meer de permanente verblijfplaats is in de week is ze er plots weer liever lijkt het wel.

Toen ze me gisterenavond belde met de vraag of ze mocht blijven voor twee dagen kon ik dat niet weigeren.  Misschien kunnen de gesprekken met de vrienden wel verhelderend zijn en mocht dat niet het geval zijn, dan hoop ik dat ze er gewoon ontspanning vindt.

Ik heb namelijk al lang geen ongedwongen lach meer gezien op haar gezicht.

 

11 gedachtes over “Niet meer bij het (selecte) clubje mogen horen

  1. Ooohh wat hard voor je meissie 😦
    Wat zijn mensen toch stom soms…
    Hopelijk vindt ze gauw iets anders waar ze van kan genieten en trots op mag zijn…

    Sterkte voor je moederhart.

    PS: ik ben online verhuisd ….

  2. En zo blijven de mama’s zorgen hebben, omdat hun kind een beetje anders is en de weg moeilijk vindt,….hopelijk vindt ze hem snel en gaat ze weer zonder zorgen en met grote lach op haar gezicht door het leven,….en ik weet dat het een enorme opluchting brengt in je moederhart, die lach!!

  3. Die cultuurkaart is niet een aparte kaart, maar dat staat gedrukt in kleine lettertjes op de studentenkaart zelf. Vandaar waarschijnlijk dat ze die niet kan houden (wel jammer, daar niet van, want die kaart heeft op zichzelf niet veel met studies te maken).

    Toch fijn dat je dochter nu, ook al is het maar héél even, kan genieten van de zorgeloosheid van het studentenleven. Zelf ben ik daar een groot voorstander van 😉

  4. Pingback: Faalangsttraining | second part of my life

Wat ben ik blij dat u reageert !

