Grote broer over de besteding van zijn Ecocheques

Een tijdje geleden kreeg ik dit verhaal in de mailbox :

Maandag ll ging ik op zoek naar mijn ecocheques, daar ik het vermoeden had dat ze bijna gingen vervallen.  Inderdaad, ze waren maar geldig tot eind september.  Dus even nadenken … wat te doen met 338.08€ ?

Laat ik maar wat energie gaan besparen en dus ook het milieu.  Een diepvriezer zou het worden, wel een groter model, want de huidige zit altijd goed vol en elke keer als ik wat kokerel is het puzzelen om daar nog iets bij te krijgen.

Wat onderzoek op het internet naar de verschillende winkels en merken, dinsdag naar de winkel en tegen donderdag werd de aankoop al thuisgeleverd. Na 24 uur (moet volgens de winkel zolang rusten voor je hem mag starten – volgens het boekje maar 2 uur ?!?) de nieuwe in gang gestoken.  Na een tijdje draaien kon ik starten met de inhoud van de oude naar de nieuwe vriezer te versteken.  Hoe teleurstellend, ik kreeg er bijna niet alles in, en toch zat de oude kast maar voor 3/4 vol.

De volgende foto toont hoe dat komt :

oeps, dat scheelt een beetje

Ik wist wel dat de nieuwe kast binnenin kleiner was, maar dat het zoveel scheelde had ik niet gedacht.

In de oude diepvriezer konden 18 doosjes van 750 ml en nog 3 van 400 ml.  Dat geeft 14700 ml x 5 lades = 73500 ml

oude lade met inhoud

Nieuwe diepvriezer : slechts 13 doosjes van 750 ml x 7 lades geeft dat maar 68250 ml en in werkelijkheid nog wat minder omdat de bovenste lade geen volwaardige is omdat daar het ventilatorgedeelte zit (no frost-systeem)

nieuwe lade met inhoud

Teleurstellend niet ?  Om mijn doel te kunnen bereiken (meer invriezen) heb ik nu de keuze : mijn oude kast weer in gebruik nemen, of nog een kleinere nieuwe kast kopen (in oktober terug ecocheques)

In beide gevallen zal er geen sprake meer zijn van energie- en het milieu sparen.

Conclusie : voor mij zijn die ecocheques dus een vergiftigd geschenk.

14 gedachtes over “Grote broer over de besteding van zijn Ecocheques

  1. Als de winkel die oude terug neemt, waarom dan met de nieuwe eco-cheques geen tweede diepvries kopen? Jullie vriezen duidelijk veel in dus zal het zijn nut wel hebben. Aangezien je bij de oude toch constant moeite had om plaatst te vinden, lijkt een tweede geen overbodige luxe.

    • Het is in het kader van lastenverlaging goed voor de werkgevers, en het moet het koopgedrag van de Belgen vooral aanwakkeren en dus de economie doen draaien. Zo een ecocheque zet je nu eenmaal niet op je spaarrekening.

  2. Even de definitie erbij gehaald:
    “De ecocheque is een groene cheque of milieucheque die alleen gebruikt kan worden om ecologische producten en diensten aan te kopen.”
    Ik heb er begin dit jaar een benzinegevoede grasmachine van gekocht. Eco? Maar ’t is wel een groene. 😉

    • Er is een tijd geweest dat je in om het even welke doe-het-zelf-zaak alles kon kopen met ecocheques, maar nu zijn de meeste winkels daar toch wel strenger in geworden (meer controle zeker ?)
      Wat die grasmachine betreft : ik heb geen ecocheques, maar wel een grasmaaier op batterij. Wie zorgt hier nu voor de natuur ? 🙂

  3. Wij hebben voor de aankoop van onze diepvries – of beter ik – uren gespendeerd aan vergelijken. Voor mij was ook de inhoud het belangrijkste – en die kan je echt heel goed checken op de infofiche, online of in de winkel, dus vind ik het toch een beetje raar dat hij er blijkbaar niet op gelet heeft. En idd ze zien er groter uit die vriezers maar doordat ze met “no frost” werken en energiezuiniger zijn, zijn de wanden veel dikker geworden…
    Betalen met die domme cheques kan idd niet overal, daar heb ik ook naar moeten zoeken, tsja de kleine zelfstandige is er al helemaal niet happig op dat-ie z’n geld niet meteen krijgt.
    Van mij mogen ze dat ook gewoon cash uitreiken dus 🙂

Wat ben ik blij dat u reageert !

