Huisvlijt

Heeft een mens dan geoogst, dan moet met al dat moois/lekkers ook nog wat gebeuren.

Vermits de appeloogst toch nog buiten verwachting was

IMG_3970

heb ik maandag al alle exemplaren geschild waarvan de schil op z’n zachtst gezegd niet meer gaaf was.  En dat resulteerde in dit :

IMG_3968IMG_3971IMG_3972

Vermits mijn kinderen gebakken aardappelen met een hamburger en appelmoes al feest vinden, gaan we minstens  7x feesten.

En dan wou ik ook nog iets doen met de overdadige oogst aan olijftomaatjes.  Iets van zongedroogd maar dan zonder zon en in de oven.  Ik was er even zoet mee : de tomaatjes halveren, wat kruiderij over strooien.  Maar ik vond het er al vooraf lekker uit zien :

IMG_3967

Daarvan zitten ook een doosje of 5 in de vriezer.  Die zullen wel eens in een pastagerecht verdwalen ooit.  Lekkerrrrrr !

En dan waren er ook nog pitloze druiven, overdadig veel druiven zelfs.  Vermits ik de vogeltjes wel graag zie voyageren in mijn hofke, maar zelf ook nog wat wil hebben aan het lekkers, leek het me aangewezen om daar ook iets mee aan te vangen.

Het werk van gisteren in beeld :

eerst boodschappen gedaan in de tuin

eerst boodschappen gedaan in de tuin

druifke per druifke van de trossen doen en wassen

druifke per druifke van de trossen doen en wassen

meer dan 3 kilo, jawadde !

meer dan 3 kilo, jawadde !

en dat levert dan nog meer dan twee kilo sap op, yes !

en dat levert dan nog meer dan twee kilo sap op, yes !

Van dat sap heb ik dan gelei gemaakt, met Stevia want ik wil er zelf ook van kunnen eten naar believen.

Zoals de boodschappenmand al toonde lag daar ook nog iets anders in dan druiven.  Vijgen namelijk, die oogst is dit jaar ook meer dan geslaagd !

Geschild en al zo een 600gr

Geschild en al zo een 600gr

Die heb ik klaargemaakt met sinaasappel en gember, en ik heb ze vanmorgen 10/10 gegeven voor (speciale) smaak.

Het resultaat van mijn noeste arbeid : 7 potten druivengelei en 4 potten vijgenconfituur.

1 pot schittert in afwezigheid wegens vanmorgen al geproefd.

1 pot schittert in afwezigheid wegens vanmorgen al geproefd.

Blijf ik nu met het probleem zitten van hoe dit alles te bewaren.  Vermits er geen suiker in zit moet hier ofwel snel gegeten worden of zal er iets anders moeten mee gebeuren.  Ik vraag me af of de ijskast voldoende zou zijn voor het bewaren, of zou ik het wagen om de potjes gewoon in te vriezen ?  Wie in deze raad weet, reageer aub.

11 gedachtes over “Huisvlijt

Wat ben ik blij dat u reageert !

