En mijn hofke ?

Ja, dat is er nog steeds.  Hier durven de handen al eens zwart zijn en de nagels in de rouw !

In de categorie ‘groensels’ hebben we dit :

culinaire ramp, maar ik heb graag bonen met pit (hoewel trop teveel was nu)

culinaire ramp, maar ik heb graag bonen met pit (hoewel trop teveel was nu)

de tomaten, wat eerst een grandiose mislukking leek is toch nog meegevallen

de tomaten, wat eerst een grandiose mislukking leek is toch nog meegevallen

hier wordt 's avonds gezond gesnackt voor de tv

hier wordt ’s avonds gezond gesnackt voor de tv

snacks in wording

snacks in wording

ze kunnen niet allemaal groot geschapen zijn

ze kunnen niet allemaal groot geschapen zijn

al iets volwassener prei

al iets volwassener prei

bonen in wording

bonen in wording

De fruitrayon levert dit eetbaars :

de merels vinden dit FEEST !

de merels vinden dit FEEST !

de eerste vijg is gisteren al verorberd !

de eerste vijg is gisteren al verorberd !

En dit is nog wat toekomstmuziek :

ook al te weinig uitgedund, het arme boompje bezwijkt bijna onder het gewicht : nashipeer

ook al te weinig uitgedund, het arme boompje bezwijkt bijna onder het gewicht : nashipeer

belofte om gojibes te worden

belofte om gojibes te worden

De appelaars en pruimenbomen vergeet ik hier even voor het gemak, want daarvan is de oogst het spreken niet waard.

En ook de bloemekes zijn buiten gezet, sommigen kunnen er niet op kijken, maar ik dan weer wel op deze :

IMG_3784    IMG_3785      IMG_3786    IMG_3787

Elk zijn smaak zeker ?   Ze brengen hier alvast kleur in een verloren hoekje, en zorgen soms al eens voor een boeketje binnenshuis.

En nu – voor zolang dat nog duurt – ga ik nog wat genieten van de najaarszon.  Wegens grote dochter aan zee aan ’t werk en de Piepedol op de schoolbanken, zal ik daarbij niet gestoord worden !

13 gedachtes over “En mijn hofke ?

  1. Ewel proficiat met jou tuinproducten ! Nog nooit geslaagd prei te kweken ! Sinds deze lente heb ik ook eens mijn groene vingers geprobeerd in den hof ! Resultaat ; (met behulp van mijn vier hennen )( en behulp van vrouws notitieboekje ); 23 weken à gemiddeld 20 eieren per week = 460 eieren (niet op te eten.) Groentenbakken (1.20 meter op 80 breed , 60 hoog) 36 kropen sla ; twee bokalen Marjolijn om te drogen , twee vriesdozen gemengd pieterselie , bieslook en Lavas , drie vriesdozen Lavas , Twintig trostomaten , honderden aperitieftomaten (Maar er moeten nog vele bloeien) 80 Hangaardbeien , prachtige pot om te hangen waar aardbeien aan groeien . Snijsla in pot 12 keer van gegeten ! Kleinfruit ; 36 aalbessen , waarvan 10 opgegeten door een meerlaan . Twintig stalen rabarber.
    Van vele eieren , 8 liter ijscreem gemaakt , vanille , chocolade , aardbei en bosvruchten.
    Verleden jaar had ik door de felle regen … niks of bijna niks .
    Volgend jaar durf ik weer meer ! 🙂
    Kosten elke 8 weken 25 kg leggraan ! voor de kippen. En een extra portie spaghetti als we er maken , zijn daar dol op !

    • Amaai, wat een boekhouding heb jij bijgehouden zeg !
      Prei heb ik voor het eerst gezaaid en uitgeplant in de serre (vorige jaren had ik ze maar te nemen uit de lochting van mijn schoonpa), een jong steeltje is ondertussen al tussen de scampi beland, maar ze moet nog veel groeien.
      Ik blijf dat zelfgekweekt materiaal heel erg waarderen ! Niets, nada sproeistoffen, en die smaak … dat vind ik in de winkels niet ! Komt erbij dat ik anders een serre heb staan die voor niets zou dienen. Dit jaar zijn daar al bloemkolen, kroppen sla, wortelen, komkommers, tomaten en bonen geoogst. Ik vind dat niet slecht op zo een kleine oppervlakte.

  2. Maar wat is er toch bij zoveel mensen mis met Dahlia’s? Ze zijn oersterk, ongelooflijk gevarieerd in vorm en kleur en bloeien lang. So?
    Oké, ’t zijn ‘oude’ bloemen, maar dat zijn rozen ook (en ik kan er zo nog wel een tiental noemen die heden wél nog steeds gesmaakt worden).
    Zou het misschien liggen aan het obligate rooien voor de vorst?

Wat ben ik blij dat u reageert !

