Vlug, vlug, de lakens op een propke !

Het was het laatste waar ik aan dacht toen vanmiddag de bel ging.

En toen stond er een mannetje (man eerder, want een exemplaar van zeker 2m hoog) van het kinderbijslagfonds voor de deur.  Ja, ik had inderdaad tussen de pak post van vorige week een brief gevonden met melding van zijn komst, die was ook netjes aan het prikbord in de keuken opgehangen.  Maar laat ik nu al de ganse dag denken dat het maandag is, dus dinsdag was in mijn hoofd morgen.

Een geluk dat hij nog een vroeg tijdstip in de namiddag had gekozen, want we maakten net aanstalten om weg te gaan.

U heeft nog nooit zo een mannetje over de vloer gehad, hoor ik u denken.  Wel ik wel !  Sedert de echtgenoot the building heeft verlaten en ik recht heb op verhoogde kinderbijslag, eigenen die zich het recht toe om driejaarlijks mijn deurmat te passeren, en mijn gezinssituatie te controleren (zijnde nagaan wie hier onder mijn dak leeft)

Niet dat hier tandenborstels geteld worden (gelukkig, bij de laatste telling kwam ik uit op 7 – je weet wel, nieuwe kopen voor op reis en de oude nog niet weggegooid, en dan nog ergens een elektrisch exemplaar), en aan bedden tellen werd ook niet gedaan (alweer gelukkig), en aan sporenonderzoek op lakens ook al niet, …

Het komt er dus op neer dat hier geen tweede verdiener mag wonen, en die vraag werd mij dus ook werkelijk gesteld.  In alle eerlijkheid kon ik daar op antwoorden dat dat niet het geval is, en nog meer eerlijk heb ik  vermeld dat ik wel een vriend heb, maar dat van samenwonen geen sprake is.  Waarom ik dat laatste zo specifiek heb gezegd is omdat ik na het lezen van de brief die ik kreeg mezelf eens heb gegoogled, waarbij ik direct op mijn Facebookpagina uitkwam, weliswaar afgeschermd, maar de profielfoto (waar ik tot voor zondag met mijn lief op stond) was wel zichtbaar.  Ik kan me levendig voorstellen dat mensen die bezocht moeten worden wel gescreend worden vooraf.

Even levendig kan ik me voorstellen dat met gezinssamenstellingen gesjoemeld kan worden tot en met, dus vind ik zo een bezoekjes volledig nutteloos ! En toch … over drie jaar is het weer van dat.  Ik verheug me er nu al (helemaal NIET) op !

 

11 gedachtes over “Vlug, vlug, de lakens op een propke !

  1. Pff, ik wist niet dat dat zo gecontroleerd werd. M.i. zijn er toch genoeg andere zaken in België die meer controle vergen en nuttig maken. Het is me nog niet duidelijk wat die man dan wel kan controleren. Gewoon vragen stellen ?

  2. Ahum ahum, nu niet voor ’t één of het ander, maar “sociale” fraude is een wijdverspreid fenomeen. Volgens mij ligt de controle nog veel te laag. Maar of dit een doeltreffende manier van controleren is, daar twijfel ik wel aan.

    • @ Brubeck & Bentenge : Ze kunnen wegens de wet op de privacy eigenlijk niets controleren en inderdaad alleen vragen stellen, vandaar dat ik zo een bezoeken compleet nutteloos vind, want in pricipe kan je daar zitten liegen tot je zwart ziet. Bij de gemeente een formulier van gezinssamenstelling aanvragen, iets wat bvb ook gevraagd werd bij aanvraag van het kot van grote dochter (normale procedure bij éénoudergezinnen omdat de huur op basis van het inkomen wordt bepaald), lijkt me dan simpeler.
      Ik ben trouwens volledig akkoord dat sociale fraude moet aangepakt worden !

    • Dat betwijfel ik ook. Vreemd ik heb ook verhoogde kinderbijslag en ik heb nog nooit zo’n controle gehad. Zal misschien van kinderbijslagfonds tot kinderbijslagfonds afhangen.

  3. Verdemme, toen ik aan het logje begon stond er een kasteel op de banner, en nu dus twee meiden in een lange boomrijke laan. Roteert dat hier of wa? Het kasteel kon ik niet thuisbrengen, maar ben zeker dat ik er wel geweest ben of het op zijn minst van de buitenkant gezien heb.

    • De header verandert inderdaad telkens je op iets klikt, momenteel zitten daar een 8-tal verschillende foto’s in. Het kasteel is dat van Chaumont-sur-Loire. Dat van die twee meiden beschouw ik als een compliment, want dat ben ik en grote dochter 🙂 (zijnde een meisje van bijna 18 en eentje van bijna 44)

  4. Same here … de vriendelijke meneer van Partena kwam twee weken geleden ook eens een bezoekske brengen. En stelde mij wel een paar ‘intieme’ vragen zoals ‘u heeft momenteel geen vriend/vriendin die bij u inwoont?’. Ha! Ik lag bijna in een deuk. Not.

    Wat moet moet he. Maar ik vind het ook een big waste of time.

  5. Eerlijk, stel nu dat je weer samenwoont, au fond heeft jouw partner geen zaken met je kids en worden de financiën gedeeld,…dus ze vinden dan dat jouw partner moet meebetalen voor je kids? Sorry maar ik zie de logica hier niet,..het een heeft niks met het ander te maken,…

  6. ‘Onze’ controleurs mogen zelfs niet meer binnen ! Enkel wanneer ze, op papier, vooraf fraude kunnen vast stellen. Toen ze nog binnen gingen waren er vaak die spontaan hun ‘zonden’ opbiechtten …

  7. een eventuele nieuwe partner heeft inderdaad niets te maken met de al dan niet verhoogde kinderbijslag, toch dient er voor mij nog véél meer controle te zijn.
    Er wordt al voldoende misbruik gemaakt (maar dat is mijn mening hé :-))

Wat ben ik blij dat u reageert !

