Ik snap de horeca niet

Elk jaar mogen we verschillende keren in het nieuws horen dat het slecht gaat met de horeca. Te hoge BTW-percentages, te hoge personeelslasten, torenhoge huurprijzen, minder klanten door de crisis, …

Deels zal dat wel waar zijn, maar toch is het een activiteit die velen blijkbaar wel aanspreekt.  In mijn beroepsverleden heb ik er veel weten starten.  Een gewoon café, een bistro, een gastronomisch restaurant.  Allen met de ambitie om het te maken, en onderliggend de ambitie om snel geld met hopen te scheppen (voor de naievelingen onder hen)

Pas op, dat geld scheppen en masse, dat gebeurde soms wel, zelfs een gewoon café heb ik omzetten van een paar miljoen (ik denk nu aan een voorbeeld uit de tijd dat we nog met franken betaalden) op 1 kwartaal weten halen.  Toen we voor die mensen de BTW-kwartaalaangifte moesten opmaken en hen het bedrag aan te betalen BTW lieten weten, bleek dat ze naar de bank moesten lopen om een lening aan te gaan, want die paar miljoenen hadden ze gelijk weer uitgegeven ook.  Een voorbeeld van slecht gaan in de horeca door slecht beheer van de financien dus.

Gisteren gingen Zoetekoekske en ik en de kroost ook nog een stapje in de wereld zetten in het provinciestadje dat zowat halverwege tussen ons beider woonplaatsen ligt.  Toevallig waren er dit weekend batjes.  Veel volk dus daar, maar te koud om buiten op een terras te zitten.  Uiteindelijk belandden we in een tea-room/broodjeszaak/snack.  Door een misverstand hadden wij al gegeten, maar het lief niet.  Maar geen nood, de lieverd doet daar dan niet moeilijk over en stelt zich tevreden met wat liefde en een dame blanche.

We hadden de kaart bekeken, en uiteraard in een tea-room kan je een dame blanche eten.  Groot was mijn verontwaardiging toen de ober zei dat ze op dat uur (rond 20u) geen ijsjes meer serveerden.

Kijk, dat snap ik nu niet.  Drie bollen ijs uitscheppen, daar wat slagroom over spuiten en wat warme chocoladesaus maken, dat kan het kleinste kind toch.  Dat kost hen een niemendal aan tijd, de grondstoffen zijn ook goedkoop, buiten de electriciteit van de vriezer kost het geen energie, en ze verkopen het voor een prijs (tss de 6 à 8€ ’t stuk naargelang de plaats waar je zoiets eet) die een veelvoud van de kostprijs is.

Natuurlijk brengen eters meer op, maar die kosten ook meer (tijd, personeel, afwas,energie, grondstoffen,…)  Waar een tafel van 4 met maaltijdeters op een shift misschien tweemaal bezet is, zal een tafel met desserteters/drinkers dat meerdere keren op een avond zijn.

Wij hebben het pand dan ook verlaten na het nuttigen van twee koffies en twee frisdranken en hebben daar 8.40€ betaald.  Hadden we elk een ijsje genuttigd, dan waren we daar niet veel langer gebleven, maar hadden we een viervoud betaald bij het afrekenen.

Mijn Piepedolleke is – omdat pubers nu eenmaal knabbelen als hobby hebben – recht voor hun deur in het zicht van de ober dan maar een hot-dog gaan kopen aan een kraam dat daar stond.  Het zal hen leren !

7 gedachtes over “Ik snap de horeca niet

  1. Van dat rap geld verdienen en direct weer uitgeven ken ik ook voorbeelden, zeker in de horeca. Dat ze op dat uur vertikten om een dame blanche te maken, zal ze nog zuur opbreken. Met zo’n ingesteldheid zullen ze niet lang het nodige aantal klanten krijgen om te overleven.

  2. Heel bijzonder idd. Ik heb ook iets meer dan 10 jaar in de horeca gewerkt en zit vaak ergens met kromme tenen. Sommige mensen snappen écht niet hoe dom ze bezig zijn soms. Dan zou ik graag even een maandje de scepter willen zwaaien over zo’n tent…

  3. Batjes, dat is nu al de tweede blog vandaag waar ik dat woord tegenkom! Schattig woord, dat wel…
    Ik snap dat soort horecazaken ook niet. Of degenen waar je om 20u van je tafel weg moet omdat de volgende reservatie staat te trappelen. Klant is koning… al lang niet meer.

    • Die van ginder mogen me verbeteren, maar ik denk dat batjes een typisch West-Vlaams woord is. Ik dacht vroeger altijd dat het een synoniem voor solden was, maar het gaat blijkbaar breder. Het is ook een braderie, en daar in Roeselare gaat het ook gepaard met muziekoptredens.

Wat ben ik blij dat u reageert !

