Geef GAS !

Het was me wat deze week dat hele debat over de GAS-boetes.  Een typisch Belgische soap zoals we er al meer kenden.

En toch, het opzet van die boetes lijkt me eigenlijk zo slecht nog niet.  Overlast mogen aanpakken zonder dat daarvoor naar het grote dikke wetboek moet gegrepen worden. Toch de zaken sanctioneren die het parket seponeert wegens niet belangrijk genoeg.  Orde handhaven in eigen gemeente/stad rekening houdende met de problematieken die daar zijn.

Ik zou mensen direct beboeten voor  :

  • het deponeren van afval NAAST de vuilbak in het aan mijn erf grenzende gemeenteparkje
  • bij uitbreiding ook al wie denkt dat de stoep/wandelpad een asbak is
  • het niet opruimen van de donatie aan de natuur (of nog erger, langs mijn tuinmuur) van harige viervoeters

want dat zijn kleine dingen die in mijn onmiddellijke omgeving voor ergernis zorgen.

Ik ben wel niet zo fanatiek dat alles dan maar op de bon moet (en dan nog voor personen vanaf 14 jaar)  Kinderen moeten kind kunnen zijn, en daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat ze in bomen klimmen, dat er speelpleinwerking is in de schoolvakanties (akkoord met het bijhorende lawaai voor omwonenden, maar die zijn toch ook jong geweest ?), dat er al eens een fuif georganiseerd wordt (die dan best op een afgesproken tijdstip eindigt), …

Misschien kunnen we alle overlast wel gaan beslechten door met z’n allen niet bang te zijn om onze kinderen op te voeden tot verantwoordelijke volwassenen van later.  Voor diegenen die dit nu nog niet doen zou ik zeggen : “GEEF GAS !”

Maar de GAS-boete van de eeuw is voor mijn buurman (hij verdient er elke dag meerdere en het hangt mijn voeten uit) : eentje voor me constant te bespieden

13 gedachtes over “Geef GAS !

  1. Gas boetes zijn inderdaad in wezen een goed idee… als ze op een correcte manier worden toegepast. Zomaar kinderen op de bon zetten omdat ze kind zijn, vind ik erg. Wel heb ik al veel mogen ondervinden dat vooral oudere mensen kinderen niet goed (meer) kunnen verdragen. Dat merk ik bijvoorbeeld bij mijn ma. Die vind al heel rap dat kinderen ‘stout’ zijn terwijl die kinderen eigenlijk gewoon kind zijn en energie kwijt willen. Wat niet wil zeggen dat ik me nooit erger(de) aan jongeren/kinderen. Ooit woonde aan de overkant van de staat kinderen die graag bezig waren met een skateboard. Helaas vonden ze dat vooral plezant tijdens de zomer na 22 uur. Als je weet dat ik in juli en augustus zelden verlof neem en dus steeds ga werken, dan kan zoiets ergeren. Ik had er niets op tegen dat ze skateboarden, maar dan toch niet na 22 uur.

  2. Heb ik gehoord dat kinderen nu ook al kunnen beboet worden voor ‘belletje-trek’ ? Waar gaan we naartoe ? Kinderen moeten meer buiten spelen, maar dan stilletjes ? Niet te doen !

  3. Hele interessante materie. De intentie is heel goed. De invulling op gemeentelijk vlak soms iets minder, maar dat ligt dan aan de lokale verkozenen des volks. Misschien moeten we die tweejaarlijks herkiezen, dan zouden ze misschien minder neiging tot despotisme hebben.

  4. Het is een twee-snijdend zwaard, ’t zijn de zuurpruimen die van die GAS-boetes een verzurend element maken. Maar er mag wel wat orde zijn: sluikstorten, afval dumpen in de vuilnismanden in de winkelstraat, … Vooral het verjongen van de leeftijd vind ik een slechte zaak.

  5. Er mag inderdaad tegen een aantal zaken strenger worden opgetreden,…..en wat de kids betreft, ik wil ook niet dat mijn zoon op straat hangt, ik weet niet hoelang ik dat ga kunnen tegenhouden, maar in elk geval zolang ik kan, wij mochten dat vroeger ook niet en ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb,….

  6. wat vooral belangrijk is dat de burger duidelijkheid heeft. In de ene gemeente kan je een boete krijgen terwijl buurgemeente dat niet doet. Als een jeugdbeweging iets organiseert en ze willen dit uitbreiden tot de buurgemeenten kan het lang duren eer ze alle info krijgen en dan is het meestal al te laat.

  7. De boetes bestaan al een tijdje en zijn soms een goede zaak. Het hangt er maar vanaf wat ze er gemeentelijk in zetten (ik treed De Fruitberg bij). Ik was zeer teleurgesteld in mijn burgemeester die het niet zou toepassen maar wel voor stemde. Net alsof het binnen 6 jaar geen nieuwe college of een nieuwe gemeenteraad kan zijn die het dan wel toepast.
    Ook hier: de verjonging naar 14 jaar heeft geen zin. In veel gevallen zullen de ouders betalen, de kinderen zullen het snel vergeten zijn, tenzij de ouders er verantwoord mee omgaan.

  8. Ik geef je helemaal gelijk. Die GAS-boetes op zich vind ik ook zo’n slecht idee nog niet, alleen: ze mogen niet misbruikt worden.
    Ja, dingen als belleke trek en zomaar vreemden op straat doen schrikken en lastigvallen, vind ik niet kunnen, laten we wel wezen, om nu te doen alsof dat gewoon bij ‘kind zijn’ hoort en daarom niet bestraft moet worden, vind ik ook weer niet correct, maar een boete gaat echt te ver.

  9. Op zich is het geen slechte zaak. Maar wel vreemd dat hier iets niet mag, en in de gemeente hiernaast mag datzelfde bijvoorbeeld wel. Heel verwarrend.
    En kinderen mogen toch nog wel kind zijn.

  10. excellent issues altogether, you simply gained a emblem new reader. What would you recommend about your submit that you simply made a few days ago? Any positive?

Wat ben ik blij dat u reageert !

