An apple a day keeps the doctor away

En vermits dat er hier eentje heel erg ziek was, hadden we wel een appel nodig.

De zieke was een vaste PC van een 8-tal jaar oud, die heel het huisgezin al aan het vloeken gekregen heeft.  Oudjes hebben nu eenmaal de nare gewoonte van traag te zijn/worden.  Hier mocht je toch rekenen op een half uur vooraleer het beestje deftig opgestart was.  Meerdere programmas openzetten deed hem volledig op hol slaan (lees : blokkeren).  Rap rap iets printen of scannen was er dus al helemaal niet meer bij.

We waren dus toe aan iets nieuws.

Mijn liefste lief had al dikwijls de loftrompet geblazen over zijn Apple PC.  Nu moet ik zeggen dat hij me gemakkelijk warm kan laten lopen *bloos!*, maar over die PC had ik toch mijn twijfels.

Een eerste, en niet onbelangrijke struikelblok was voor mij de prijs.  Was dat dan echt zoveel beter dat het zoveel moest kosten ?  Komt daarbij dat de meiden niet echt enthousiast waren over het overschakelen van windows naar Apple.

Maar laat de Appelige familie nu eens iets op de markt hebben gebracht voor de krenterige/minder gefortuneerde mens.  Dit bijvoorbeeld :

mac mini

De Mac mini, verkrijgbaar in drietal versies, met een instapmodel van 649€.  Deze zuinige mens vond dat dus niet teveel.  De PC heeft een geheugen van 500GB, een veelvoud aan geheugen als ik het vergelijk met mijn oude computer.  En vermits grote dochter toch binnenkort haar eigen laptop kan volstouwen met informatie, zal die harde schijf nog niet direct vol gaan staan.

Gisteren trok ik dus naar de Apple store het dichtst in mijn buurt (Gent), als een grote deed ik me voor er zo ongeveer alles van te kennen, ze moesten dus niet proberen me iets anders aan te smeren.  Enkel een extra kabeltje om mijn oud computerscherm te kunnen aansluiten is extra bijgekocht.

Eens thuisgekomen ging ik aan de slag.  Macske op mijn bureau, scherm, muis, printer aansluiten, tot zover alles in orde.  Tot ik de kabel van mijn toetsenbord bekeek.  Een ronde aansluiting … dedju toch, geen ronde gaatjes in de Mac.

Ik begon al te vloeken (een geluk dat mijn lief niet bij mij woont, want hij had de volle laag gekregen, mij een Apple aanpraten …)  Maar ja, allemaal eigen schuld natuurlijk, ik had me maar beter moeten informeren in de winkel !

Dan maar naar de dichtstbijzijnde elektrowinkel, waar ze me doodleuk zegden dat de meeste klavieren ondanks een USB -aansluiting, niet compatibel waren met een Mac.  Twee computerwinkels verder ben ik 1 minuut voor sluitingstijd toch nog geholpen. En zo komt het dat ik nu op het heerlijkste klavier ooit zit te tokkelen, wel dubbel zo duur als een ander, maar een mens moet wat over hebben voor een @-teken op een aparte toets 🙂

De dochters hebben ondertussen al een korte rondleiding gekregen in de werking van het toestel, en zien geen problemen om ermee te werken.

We zijn dus weer mee met de tijd !

 

 

 

7 gedachtes over “An apple a day keeps the doctor away

  1. Ik vind Apple idd meestal ook te duur, maar ’t ziet er wel 586 keer beter uit dan andere pc’s. Moest ik geen laptop van ’t werk hebben, ik zou ’t misschien wel overwegen… 🙂

Wat ben ik blij dat u reageert !

