Is die garagevloer nu toch eindelijk eens opgeblonken.

Was ik gisteren nog eens ijverig aan het werk in mijn tuin (grasmat achtertuin verticuteren), maar ben ik zo een elvendertig keer moeten stoppen.

Blijkbaar heeft de KLJ zijn zonen/dochters uitgezonden vanuit alle provincies.  Ze moeten allemaal een voettocht maken van 100 km in 4 dagen, en zelf elke dag een slaapplaats zoeken bij particulieren.

Eerst kwamen er twee jongeren bellen met de vraag of ze niet met 10 man konden blijven slapen (hallo !), daarna de vraag of ik er geen 16 kon bergen (pfff), tussendoor deden de Jehova’s nog een poging om mij op het rechte pad te brengen (wablieft, komen ze mensen daarvoor nu ook al lastig vallen in hun achtertuin !), nog een drietal jongeren aan de voordeur (de Piepedol kreeg het flink op haar heupen, zo altijd van voor die TV moeten komen, hoe lastig is dat niet).  En uiteindelijk kwam er nog een horde achterna waarvan het grootste deel al een slaapplaats hadden, maar hun leider vertelde dat de laatste 3 geen plaatsje vonden.

Nadat de eerste jongeren weg waren gegaan was mijn brein in volle actie geschoten, ik dacht al aan de eigen KLJ-lokalen waar wel wat mensen zouden kunnen slapen, maar toen ik die optie voorstelde aan de volgende bellers, vertelden die dat ze daar moesten samenkomen (eindpunt van hun tocht van vandaag), maar dat daar niet geslapen kan worden.

Dus die laatste 3 kon ik toch niet op straat laten staan zeker.  Ze zeiden dat ze hun matjes in mijn garage zouden uitrollen en dat ik verder geen last meer van hen zou hebben.  Toen ik zei dat mijn garagevloer na de winter niet al te proper was bood er meteen een jongen aan om die te gaan opvegen.  De borstel was snel gehaald, ik heb nu eenmaal niet elke dag een kuisvrouw over de (vuile garage)vloer.

Na hun boodschappen te hebben gedaan voor het ontbijt van vanmorgen, installeerden ze zich dus in mijn garage.  Om 18u hadden ze een afspraak met de ganse groep in het centrum, en zouden ze iets te eten gaan halen (ons dorpsfrituurke zal een topdag gehad hebben !)

Ik had toen al lang spijt van het feit dat ze in mijn garage moesten slapen.  Het is daar koud, hangt vol met spinnenwebben met kanjers van bewoners in, …

Nu herinner ik me de tijd dat mijn Zoetekoekske te voet naar Compostela trok, en de keren dat hij zo tevreden was met de gastvrijheid van mensen op zijn baan.  Het feit dat ik zelf kinderen heb van rond die leeftijd (het zijn 15-jarigen) en dat ik ook graag zou willen dat mijn kroost veilig slaapt, heeft me doen besluiten dat mijn keuken een meer geschiktere plaats was.

Vermits ze uitgerust waren met slaapgerief zag ik niet de noodzaak  om hen boven de logeerkamer aan te bieden.  Ze waren trouwens superblij dat ze binnen mochten slapen.  Het klaargezette natje en droogje werd ook in dank aanvaard.

Zei ik trouwens al dat alle jongeren die ik gisteren sprak zeer beleefd waren ? Nee, wel dat waren ze !

Mochten ze volgend jaar willen terugkeren, ze mogen !

8 gedachtes over “Is die garagevloer nu toch eindelijk eens opgeblonken.

  1. Twee jaar geleden ging hun tocht door ons kleine gehucht. Wij hebben er toen een paar te slapen gelegd op onze bovenverdieping die toen volledig uitgebroken was. Maar ze vonden het niet erg om in het stof te slapen. En de meisjes waren blij dat ze konden douchen.

  2. Ik zou dat ook doen 🙂
    Toen ik nog getrouwd was mochten ze hun tentjes in de tuin opzetten, en kregen ze s avonds eten (spaghetti, maar kom) en s morgens koffiekoeken en pistoleekes met tikkeneikes. 🙂
    Het zijn en blijven tenslotte kinderen eh? 😉

  3. Toch wel fijn dat. Ze je mee heen vegen en dat ze een nachtrust bij jou hebben kunnen vinden. Onze garage staat vol met fietsen van ons, de buren en de motor van de buur. Dus die hadden het bi j ons meehebt bankje aan de overkant moeten stellen.

Wat ben ik blij dat u reageert !

