Het Millet-syndroom bestaat nog altijd

Puberale hersenen denken blijkbaar nog steeds dat je er maar kunt bijhoren als je merken draagt.

Deze mama denkt daar echter helemaal niet zo over, en mijn portefeuille ook niet echt.

Laten we het eens over populair schoeisel hebben :

Vans

Vans

All Stars

All Stars

Ik vind dat zo een schoenen geen ‘sjieke toebak’ waard zijn, vind ze bovendien lomp, jongensachtig en ronduit lelijk.

Dochterlief heeft er zo al ettelijke paren versleten in alle kleurtjes van de regenboog, meestal gekocht in een winkel waar je er amper 10 à 15€ voor betaald, dus zonder merknaam op.

Toen ik gisteren voor Poppemieke om schoenen moest passend bij de coctaildress voor het galabal van morgen, deed ik dat in een mooie (naar mijn normen, dure) schoenenwinkel.  Vermits zij op een leeftijd is gekomen dat schoenen al eens langer dan 1 seizoen durven meegaan, ben ik wel bereid om daar dan wat meer geld aan te spenderen.  En ja, ik zag het gebeuren … De piepedol ging op weg naar de schoenen van haar dromen – ah ja mama, iedereen op school heeft dat.

Nu zijn het blijkbaar vooral Vans die in zijn, de achterkant van de schoen leerde me dat die 65€ moesten kosten, maar vermits kleine dochter van zichzelf niet vindt dat ze een meeloper is, werden het bij haar de al een beetje passé zijnde All Stars.

Nu was ik zo stom geweest van niet naar de onderkant van deze schoenen te kijken – want deze bleken aan de kassa maar liefst 69.95€ te kosten !

En zo komt het dat ik  (zelfs met een plaatselijk verdeelde kortingsbon van 10% eraf) aan een rekening kwam van 153€ voor twee paar schoenen.

Dat ze zeker twee jaar mee zullen gaan zegt mijn Piepedolleke, staat genoteerd dochter, binnen de twee jaar betaal ik geen schoenen meer van dit kaliber !!

20 gedachtes over “Het Millet-syndroom bestaat nog altijd

  1. ZIjn All-Stars dan nog altijd hip ? Dat waren ze 25 jaar geleden ook al. Zou de jeugd dat doorhebben? Nu ja, soms ben ik er zelf nog niet uitgegroeid, uit dat merkengedoe…

  2. Ik kocht eerlijk gezegd in mijn jeugd ook al All Stars alleen hing er in de jaren 80 nog niet zo’n stevig prijskaartje aan. Of laat mijn geheugen mij in de steek?

  3. Ik betaal gemiddeld 100 euro per paar schoenen. Die van 10 à 15€, daar loop ik blaren in. Dus ik vind All Stars en Vans ‘goedkopen brol’.

    Al heb je wel een punt! Die schoenen gaan nog geen maand mee en als je daar over de 60€ voor moet betalen dan doe je beter met een paar van 10€ die een heel seizoen meegaan.
    (Dat van die maand is maar bij wijze van spreken, bij mijn zus gingen ze drie maanden mee… En ze is geen verslijter.)

  4. Mijn oudste heeft Vans en hoewel ik niet into merken ben, moet ik toegeven dat ze er behoorlijk lang mee doet (nu al bijna een jaar), dus ze zullen wel aan de stevige kant zijn. Ik vind ze anderzijds nogal duur, maar ik betaal ‘maar’ de helft, hun vader de andere helft. Hun winterlaarzen kosten ook algauw 130 à 150 euro en die gaan twee seizoenen mee. Komt op hetzelfde neer dus.
    Ik kocht nog goedkopere schoenen, geen echt leer. Elke keer beklaagd, ze slijten de toppen eruit en je krijgt ze nooit meer goed. Idem voor mijzelf. Ik vind het zuur geven, maar ga toch liever voor behoorlijke schoenen.

    • Aan goeie laarzen wil ik ook best wat uitgeven, maar de jongste is een slijter, dus langer dan 1 seizoen doet ze voorlopig nog niet met haar schoenen.
      Voor mezelf ga ik ook meestal voor kwaliteit, maar ik doe dan ook enkele jaren met mijn schoenen. Toch maar vermelden dat ik me vorige week een paar lederen ‘sletsen’ heb gekocht in den Aldi, kwaliteit of niet, ik heb graag eens iets nieuws aan mijn voeten in huis.

  5. Hier ook geen Vans, noch All Stars voor de kinderen. Ik vind ze niet lelijk, maar ze bieden geen steun en ik ben niet voor stoffen sloefkes. Onze jongste, die nogal gevoelig is aan modetrends, heeft wel al eens een goedkopere variant gehad. Niet als vaste schoen, maar zoiets voor erbij, het lieve kind heeft al geen GSM en ik kan ze toch niet alles ontzeggen. Onlangs kocht ik haar een paar kleurrijke lederen ballerinaschoentjes voor bij de kledij van haar vormsel. De verkoopster benadrukte zelf dat ze totaal geen steun bieden en dat vond ik eigenlijk wel erg fair van haar. Ik heb ze toch gekocht omdat ze perfect bij haar kleren pasten. Moest wel even slikken toen ik het prijskaartje hoorde, liefst €130,00. Tja, ’t is wat de gek ervoor geeft zeker. Ach, af en toe moet je wel eens kunnen afstappen van je principes.

    • Ja inderdaad, dat van die steun geven was ik nog vergeten vermelden, om nog maar te zwijgen aan wat voor zweetvoeten je in die stoffen sloefkes kweekt …
      Dochterlief had ook dure communieschoenen (wel geen 130€), achteraf gebleken waren ze niets waard. Het feit dat de schoonmama ze heeft betaald verzachte de pijn erg 🙂

  6. ik denk dat goed en serieus schoeisel echt wel belangrijk is,
    ik zou dan nog liever (als het er af kan, want dat wil nog eens het probleem zijn -)) méér geld uitgeven voor een onbekend merk, maar dat gegarandeerd goed is, dan veel uitgeven voor een merk gewoon omdat het in is.

  7. Chattheo is ook fan van Vans,……..65euro,……..maar nu wilde hij weer nike airs 135 euro,…..maar liever dat dan die vodden aan zijn voeten, vind het vreselijk, net als de broek die op zijn enkels hangt, maar ik weet ook dat het overgaat :-), het is enkel een periode 🙂

  8. Ik ging in de solden goeie winterschoenen kopen voor de winter. Ze willen alleen die sportschoenenbrol aan hun voeten, de rest dragen ze dus niet (die ene keer ik het probeerde blijven die schoenen in de kast). Die sloefkes gaan geen vier maanden mee.
    Ik betaal een deel, dat onnozel duur stuk mogen ze dan zelf opleggen van hun zakgeld. En de koude voeten zijn hun eigen probleem.

  9. Ik mag hopen dat die niet onder het balkleedje moesten haha 🙂
    Heb er zelf witte, en rode, maar kan er ook geen uren op rondlopen… eigenlijk te duur voor het comfort dat je ervoor in ruil krijgt!

  10. Ik sta aan de Piepedol-kant! Ik heb twee jaar gedaan met mijn laatste paar all stars (en die die ik ervoor had ook). Ze hebben na mijn middelbaar even in de kast gelegen, en nu draagt mijn zus ze af en toe nog! Het kan, al raad ik ze niet aan bij koud weer :p

  11. Ik kom hier via via. Leuke schrijfstijl! Ach die Vans. Grote Zus kreeg ze vorig jaar na veel zeuren. Ik wilde toen al Allstars voor haar kopen, want vind die toch veel mooier. Ze heeft de Vans stuk gelopen zo blij was ze er mee. En nu heeft ze Allstars. :-S

Wat ben ik blij dat u reageert !

