Deze dochter is …

Teleurgesteld, om het zeer zacht uit te drukken.

Negen jaar, jawel NEGEN jaar heeft ze vioolles gekregen, was ze telkens de beste van de academie (kreeg altijd goede punten op examens die beoordeeld werden door externe juryleden, waarvan je wel mocht veronderstellen dat ze er iets van afwisten)

Maar maandag, en gisteren na het leskrijgen van de leerkracht van haar keuze voor de proefdagen, blijkt dat ze al die tijd bepaalde basistechnieken totaal niet heeft gekregen.  Dat resulteert in een volledig verkeerde houding, wat ook maakt dat ze bepaalde stukken niet goed kan spelen.

Dus ondanks dat er hier en elders genoeg steun haar richting uit ging, mocht het niet baten.  Professioneel muzikant worden is niet voor haar weggelegd.  Mocht ze het ECHT willen, en met veel extra bijlessen zou ze het in juli nog opnieuw mogen proberen, maar ze zeggen er wel vooraf bij dat ze altijd een middelmatige violiste zal zijn.

En middelmatig en mijn perfectionistische dochter, dat gaat niet samen.  Heel haar leven is ze gewoon geweest dat ze resultaat haalt van hard werken, maar deze keer dus niet.

En wat nu denkt u ?

Ik moet haar bewonderen, want vanmorgen is ze al de brochures gaan bekijken wat ze dan eventueel wel wil gaan studeren.  Maar uiteraard is dit niet evident.  Er zijn zoveel richtingen, en als je nu al een hele tijd een andere toekomst hebt uitgedacht, dan verander je dat niet in 1-2-3.  In welke stad ze nu gaat studeren is ook geen zekerheid meer.

Maar één ding is zeker, de viool wordt niet aan de wilgen gehangen.  Ze wil met het geld dat ze zo naarstig aan het bijeensparen was voor een nieuwe viool, privélessen gaan volgen bij de dame van het Lemmensinstituut, want koppig als ze is wil ze toch absoluut de juiste speeltechniek onder de knie krijgen.

En dan wil ze gaan musiceren voor haar plezier, in het Jeugdorkest, zonder die grote druk die er de laatste tijd altijd wel achter zat.

Duidelijk is dat ze dit niet van de ene dag op de andere gaat verwerken.  Ik vrees dat de viooljuf voor de rest van het jaar niet echt een zeer beleefde leerlinge voor zich zal krijgen …  Een geluk dat madam viool niet weet dat deze moeder haar het liefst de keel wil toenijpen !

 

 

 

 

18 gedachtes over “Deze dochter is …

  1. zo erg!
    9 jaar, hoe is dat in godsnaam mogelijk dat zoiets kan?
    pfff, ik vind er gewoon geen woorden voor, als je echt nadenkt over de gevolgen van zoiets…
    wens haar heel veel sterkte en goeie moed!

  2. Dat is een bittere pil om te slikken. Maar je mag terecht trots zijn op haar hoe ze ermee omgaat. Een ander zou de viool niet aan de wilgen hangen, maar tegen de wilgen kapot slaan.
    Ik vind het wel vreemd en vooral jammer dat niemand van de jury van al die examens haar ooit op haar verkeerde houding gewezen heeft. Misschien had ze het dan nog tijdig kunnen bijsturen of was ze er veel eerder achter gekomen dat ze niet aan de hoge normen kan voldoen.
    In ieder geval, knap hoe ze het oppakt. Met dergelijke mentaliteit zal ze haar weg zeker en vast wel vinden.

    • Dat van die jury, zo denk ik er ook over. Maar ja, die kwamen dan altijd van concurrerende academies, wat kan hen het schelen dat mijn dochter het niet kan maken, als hun eigen leerlingen het maar goed doen …

  3. Is wel heel erg… Misschien moet ze toch maar in juli proberen, omdat ze er al zo lang van droomt? Want goh, het is nu heel makkelijk om te zeggen dat ze maar ‘middelmatig’ zal worden op basis van één auditie (ze kennen het doorzettingsvermogen van je dochter toch niet!) Als ze de juiste techniek te pakken krijgt, raakt ze er misschien toch nog, ookal duurt het dan bij haar wat langer.

    Oh ja, in het Lemmens zitten ook veel mensen die eerst een andere studie gedaan hebben hoor! (ik studeer daar niet, maar mijn vriend wel, en die zegt dat leeftijd daar niet zo toe doet :p) Als ze het écht wil, komt ze er wel, ze kan in principe nog een jaar of 5 oefenen op die juiste techniek. En dit mag haar vooral niet ontmoedigen, ze lijkt me heel sterk.

    • Van mij moet ze niets in juli, mogen daarentegen …
      Het verleden heeft haar zo ongeveer op haar 13de volwassen gemaakt, sterk dus ja, maar ook een sterke tak kan afbreken. Het is momenteel een wankel evenwicht door de teleurstelling, maar ja wat wil je …
      Haar plan om nu eens onbezorgd jong te willen zijn, met uitgaan, vrienden, … kan ook op mijn steun rekenen, de spanning mag ook wel eens van de (viool)boog !

  4. Je mag trots zijn op je dochter dat ze zo’n doorzetter is en onmiddellijk gaat kijken wat de (andere) toekomst haar gaat bieden én dat ze haar viool niet aan de wilgen hangt. Muziek voor je plezier is ook leuk. Succes voor de dochter!

  5. WIJS ME DAN DE WEG… ( Ilse Sternberg )Hoe vaak tochleefde ik in U,mijn God-en wist het niet.Hoe simpel leekhet leven dan,zo blijen zonder druk -ik leefde als vanzelf.Maar plotseling zijt ge ver,mijn God -het duister duurtvaak langals in een donkere nacht.En in zo’n donkere tijdlijkt alles wat ik roepen alles wat ik klaag,niet tot U door te dringen -waar zijt ge dan,mijn God ?Gij zijt zo gul:ge maakt me plotseling rijk,van binnen zo gelukkigdat ik ervan ga stralen -en neemt dat dan weer weg,zo plotseling als het kwam.Al is het niet aan mijU rekenschap te vragen,te twijfelen aan U:God, wijs me toch de weg hoe ik in U kan leven -eenvoudig, vol vertrouwen.

  6. ik zou precies toch eens een venijnig briefje sturen naar die leraar, want door zijn job niet goed te doen ontneemt hij mensen hun droom, of verkloot hij hun toekomst. Niet per se, want niet iedereen wil professioneel violist worden, maar dan nog.
    en hij heeft wel al die jaren zijn kost ermee verdiend!

    maar ja, diene mens zal het wel niet opzettelijk gedaan hebben zeker?
    en kwaad zijn helpt ook geen mens vooruit…

Wat ben ik blij dat u reageert !

