Creatieve dochters (deel 2)

Viool- saxofoonauditie : Poppemieke toonde haar kunsten

Gisteren was ik nog eens present op een auditie (leerlingen tonen aan ouders wat ze geleerd hebben) van de muziekacademie.

Enkele vaststellingen :

  • Zo een auditie is altijd deels genieten, deels de oren pijnigen (menige valse noot passeert het gehoorkanaal)
  • Er zijn stijve plank solisten en anderen die denken dat ze tijdens het spelen een dansvloer onder hun voeten hebben.
  • Het kleinste meisje speelde haarzuiver, die van een jaar of twee ouder bakten er soms niets van.
  • Mijn Poppemieke deed het fantastisch of wat had je gedacht ;-).  Ze speelde twee mooie stukken, en ik zag ze voor het eerst genieten van haar muziek (met de ogen toe spelen en zo, wat bewijst dat ze erg zeker was van haar stuk)
  • Haar collega waar ze graag mee wedijvert deed het ook goed, maar door de show die hij graag verkoopt ging hij slordig spelen.
  • Een geluk dat de leerlingen zich vestimentair niet spiegelen aan de viooljuf, de Jani Kazaltzissen van deze wereld zouden daar dagen werk aan hebben om haar ietwat toonbaar te maken (beschrijving : koltrui, horizontale strepen, borsten hangend tot haar navel, 6m zwanger lijkende buik, rok uit de jaren stillekes van de vorige eeuw, staartje in het te korte haar als een overjaars kleutertje met speldjes – helemaal zoals een normale 48-jarige eruit ziet denkt zij)  Het was blijkbaar een ongeschreven regel een aantal jaar geleden dat alle leerkrachten van die stempel moesten zijn vooraleer ze daar aan de slag konden, waarschijnlijk om de pastoor-directeur niet in verleiding te brengen 😉
  • Het oude klaslokaal vertoonde een mooie vochtplek tegen het plafond; compleet met prachtig gedrapeerde spinnenwebben, het is niet voor niets een kunstacademie
  • Het was tussen alle vioolmuziek best eens leuk om een swingend sax-ensemble te horen – het was de eerste keer dat ze ons deze combinatie voorschotelden in een auditie.
  • Dat die ene vrije leerling, een man van schat ik een jaar of 55, die auditie überhaupt heeft overleefd is trouwens een wonder te noemen.  De corpulente man zag al vuurrood voor hij begon te spelen, eens aan het ‘toeteren’ werd hij bijna blauw.  Achteraf zag ik hem wel ‘gezond’ met de fiets naar huis rijden.

Trotse mama zag dochterlief dit spelen :

enkel deel 1 intodruzione en deel 2 serenata (tot 5.02 in het fragment)

5 gedachtes over “Creatieve dochters (deel 2)

    • Ik heb daar ook niet zoveel mee, behalve als mijn eigen kind het speelt uiteraard. Maar dankzij haar leer ik ook wel een en ander kennen waar ik uit mezelf niet zou naar luisteren maar dat ik best mooi vind !

Wat ben ik blij dat u reageert !

