Nie alle venten zijn gelijk de paps é

… dat kreeg ik naar mijn hoofd geslingerd deze week.

En waarom, tja grote dochter was het niet eens met haar moeder omdat ik me niet liet helpen door die lieverd die me aanbood om te komen behangen op mijn nieuwbakken slaapkamer.  Méér dan een week heb ik aan die kamer gewerkt.  Planchettekes verven (grondverf, definitieve laag, en telkens alle groefjes met een penseel – daar wordt een mens echt niet blij van), en dan nog behangen.

Hoe moeilijk kon dat zijn eigenlijk.  Ik heb bij Zr Marie-Thérèse in de tweede kleuterklas waarschijnlijk leren knippen (hoewel ik me van dat schooljaar alleen maar herinner dat ik mijn armen op mijn bank legde en daarop mijn hoofd om nog wat te slapen – en dat mocht dan nog blijkbaar), in de derde kleuterklas kleefden we al onze knutselwerkjes met kleefstof die de juf maakte met een geel (perfax)pakje – behangselpap dus.

Ik had alle materiaal in huis om dat tot een goed einde te brengen : een ladder, metalen lat, driehoek om een beetje recht af te snijden, een goed potlood, dito schaar/stanleymes, een geïnproviseerde behangtafel (mijn bureaublad 1.00m x 1.80m op een plooitafel), een geel pakje, een papemmer en -borstel, propere vodden, een zelfgemaakt schietlood en behangpapier of course.

Dat papier was al het begin van alle ellende.  Niet dat er een probleem was met een patroon dat moest passen, maar ik was zo slim geweest om rollen te kopen van 1.06m breed (zodat het een beetje zou opschieten)  Je moet daar eens als nooit groot geworden vrouwke mee handelen …

De eerste muur die ik wou aanpakken (bij wijze van test) was de simpelste van de kamer, dwz rechte muur, geen stopcontacten, lichtschakelaars uit te snijden, en kwam bovendien toch voor driekwart achter de kleerkast te staan.  Er mocht dus al letterlijk en figuurlijk iets scheef gaan/hangen.

Bij het eerste stuk dat ik wou ophangen (met assistentie van Poppemieke) werd ik al van mijn ladder geroepen door de Piepedol, want de schoonma aan de telefoon, dat ze aangekomen was in Tenerife, schoon hotel had, blablabla.  Ik heb haar letterlijk gezegd dat ze op geen slechter moment kon bellen !

Toen ik bijna aan het einde van de muur zat (het volgende stuk zou in de hoek te behangen zijn) heb ik het opgegeven.  Behangen, nee dat was niets voor mij.

Ondertussen was ik wel nog niet klaar met het verven van het plafond, dus heb ik dat dan maar eerst afgewerkt.  Dat was allemaal vorige week zaterdag.  Ondertussen had ik al het aanbod om woensdagavond te komen behangen op zak (mijn sms-berichten zullen waarschijnlijk zeer zielig overgekomen zijn)

Maar deze ongeduldige trien kon weer niet wachten … Dus heb ik toch maar verder gedaan.  Het papier heb ik doormidden gesneden (ik had toch voor iets leren knippen in de kleuterklas), en deze meer handelbare breedte heeft geholpen om dit tot een (vrij amateuristisch) einde te brengen (lees : er zijn kaders, paravans, gordijnen nodig om één en ander te verdoezelen)

En waarom dan de titel van dit stuk : tot mijn scha en schande moet ik toegeven dat het feit dat die lieve man wou komen behangen, mij plots een heel benauwd gevoel gaf, alsof hij dan meteen ook maar bij me zou intrekken (wat natuurlijk aan geen kanten het geval was)

Om het goed te maken hangt het schilderij met klaprozen dat in mijn vorige kamer boven mijn bed hing terug op zijn vertrouwde plaats.  Omdat die van Flanders fields nu eenmaal van poppies houden …

6 gedachtes over “Nie alle venten zijn gelijk de paps é

    • Horizontaal ?!? ’t Is niet omdat ik niet echt handig ben met papier dat mijn schietlood die kant uit ‘schiet’ hoor (en ja, ik weet dat er mensen zijn die hun papier horizontaal hangen tegenwoordig)
      En dat van die hulp, tja ik ben een rare zeker ?

  1. Toch knap dat je het maar gedaan hebt! Alhoewel, hulp afslaan … (maar ik zou ook “nee” gezegd hebben, ik wil ook mijne plan kunnen trekken, zo zitten we ineen zeker?)

Wat ben ik blij dat u reageert !

