I’ve got the music in me

Tenminste dat dacht ik voor ik gisteren mijn eerste koorrepetitie meemaakte.  Alsof te pas en te onpas thuis zingen iets betekent.

Ik ben er dus naartoe geweest, zelfs met een voltallige kroost.  De Piepedol vond het wel een fijn idee om een avond in de week iets met mams te doen, en vermits het nog vakantie is wilde mijn oudste daar ook wel eens gaan tonen wat ze wel allemaal kan (en ze kan véél, als ik mezelf met haar vergelijk)

Bij aankomst kreeg ik al meteen de vraag of ik een alt of een sopraan was, ik begon al te zweten want ik kon daar niet op antwoorden. Ik kan wel wat de hoogte in met mijn stem, maar nu ook weer niet zo hoog.  Ze hebben me dan maar tussen de sopranen gedropt.

Ik heb ongewild het koor oneer aangedaan, daar worden geen liedjes geleerd zinnetje per zinnetje, nee daar beginnen ze meteen de muzieknoten te zingen, weet men het ritme, herhalingen, kruisen en mollen … uit alle muziektekens die op de notenbalk staan en zat ik er dus voor spek en bonen bij.

Als er dan al eens tekst gezongen werd, dan werd er op een vreemde taal méér of minder wordt ook niet gekeken.  Frans, Engels, Duits, Noors, Italiaans zijn allemaal gepasseerd.

Ik weet de noten staan op een notenbalk, als ze me vragen om die  TRAAG te LEZEN, dan zal dat nog wel gaan, maar zingen dat is een ander paar mouwen.  En al gewoon wijs geraken uit zo een partituur is al heel wat, tegen dat ik door had dat ik telkens 3 notenbalken verder moest gaan (omdat er een balk is voor de sopranen, de alten, en de bassen) waren we al een half uur verder *bloos*.

Er is dus nog véél (huis)werk aan de winkel wil ik dit tot een goed einde brengen.  De noten bij mijn partituur schrijven en mijn partij (volgende week verstop ik me tussen de alten) in fluo zetten zal al een hele stap vooruit betekenen.  Eén ding is zeker, gisteren was het echt GEEN ontspanning (als ik de receptie voor het nieuwe werkjaar er niet bijtel).  Als dit de volgende weken zo blijft, dan haak ik af.  Want zo een druk programma (elke dinsdagavond, een vol weekend repeteren eind september, optreden in Antwerpen in november, kerstconcerten, een radiomis (haleluja !), lenteconcert, …) tegen mijn goesting doen zie ik absoluut niet zitten.

 

 

14 gedachtes over “I’ve got the music in me

  1. Niet mss Bucket nadoen hé 😉

    OT ; ik heb enorm gepekt geweest over het wegdoen van je tuinschommel enkele weken geleden ! Dat heb ik indertijd ook gedaan en weende de ganse tijd , omdat mijn kinderen en ‘kinderen ‘ meer waren ! Het spelen in de tuin was voorbij .
    We (TV en ik ) zijn nu alleen in het grote huis , drie lege slaapkamers soms bezet door mijn kleinkinderen , maar de stilte is toch enorm nu !

Wat ben ik blij dat u reageert !

