Beugelbekkie

Ofwel de kroost en hun (niet meer) scheve tanden.

Poppemieke heeft vandaag de blijde boodschap gekregen van de orthodontist dat hij haar wel nog wil zien, maar niet meer MOET zien.  Hij zei het voorgaande al lachend, meer moet daar dus niet achter gezocht worden.  Met andere woorden zij heeft nu een mooi gebit.  Ze heeft er één en ander moeten voor over hebben : eerst een buitenbeugel (dag en nacht – al ooit geprobeerd om met een half rond ijzer in je mond te slapen ?) fotootje van Google, dat ziet er zo uit :

daarna de gewone blokjesbeugel, en nu al een jaartje een gewoon ijzertje om de tanden om te slapen (als ze deze niet vergeet *zucht*)

Voor de Piepedol moet het beugelen nog beginnen.  De voorbehandeling is al meer dan een jaar bezig.  Zij moest onder andere tanden getrokken worden zodat de andere op hun plaats zouden kunnen komen.

Maandag moest de laatste tand eraan geloven bij de gewone tandarts.  Amaai mijn voeten, heeft ze me toch kwaad gekregen !!

’t Begon al in de voormiddag, ik was mijn wagen aan het wassen en begon ze toch te kriepen en klagen over die spuit bij de tandarts die ze ging krijgen.  Het schoot me al gauw in het verkeerde keelgat (ik heb net de tuinslang niet in haar richting laten spuiten !)Ik ben ook altijd bang geweest van de tandarts (nu nog zelfs), maar daarom zo zagen, dat is me een brug te ver.  Ik kan trouwens de prikken die ik gekregen heb om dit kind op de wereld te krijgen niet op 10 handen tellen, wat gaat zij dan klagen over 1 prikske.

In de namiddag heeft ze nog ferm onderhandeld met de tandarts om toch maar geen spuit te krijgen, en uiteindelijk heeft ze er geen gehad, de te verwijderen tand stond al een stuk los, en met een beetje bevriezing kon die er zo uit haar mond gehaald worden.

Dat gebeurde echter niet zonder dat de tandarts haar eerst een preek had gegeven over haar slechte mondhygiëne – het mens kon verdorie zeggen wat voor vlees we ’s middags hadden gegeten (neen, ik mocht niet in haar mond kijken voor vertrek, ik moest maar eens leren om haar te vertrouwen)  Ik kreeg er ook nog de boodschap bij dat de orthodontist haar geen beugel zou willen geven met zo een vuile tanden en ontstoken tandvlees daarbovenop.

Ik beet op mijn tanden (er waren ook bijna kosten aan) bij de tandarts, ook nog op de terugweg, maar eens thuisgekomen met een dochter die een plas bloederig speeksel op haar mooie jurk en mijn autozetel had laten stromen (ze durft niet te slikken als er bloed in haar mond zit – daarom had ik haar ook een doekje meegegeven om dat daarin kwijt te kunnen – mothers are allways prepared) kreeg ze de volle lading.

Woorden als viespeuk vlogen hier door de lucht (ik moet verdorie ELKE !!! DAG !!! zagen tegen dat kind opdat ze toch astenblieftmerci haar tandekes wil poetsen.) En dat ze het nu zelf maar moest uitzoeken als ze geen beugel kreeg, dat ze dan maar met scheve tanden moest blijven lopen, of het later zonder tussenkomst van de mutualiteit kon laten doen op eigen kosten.

Om de lol volledig te maken slingerde ik haar ook maar in het gezicht dat ik het beu was om op haar varkensstalkamer te kijken (BH-s onder bed, schoenen, sokken, kleren op de grond, een bureau waar nog in geen 100 jaar zou kunnen aan gewerkt worden.

En het was duidelijk luid genoeg geweest.  Mak als een lammetje ging ze zonder een woord te zeggen aan de slag.  Ook werden die avond de tanden nog tweemaal gepoetst : na het eten, en voor het slapen gaan. We hadden immers maar twee dagen meer om dat tandvlees er een beetje gezonder te laten uitzien.

Ik hield dus mijn hart vast bij de orthodontist vandaag (‘k wou niet weer op mijn tanden bijten …)  Maar wonder boven wonder, geen klachten over de properheid van haar tanden, de 7 opgelegde poetsbeurten sedert maandag hadden hun vruchten afgeworpen.  Wel bracht de beste man nog de boodschap dat er nog een tand onderaan zal moeten getrokken worden, omdat hij anders onmogelijk haar tanden in de rij zal krijgen.

Het zagen over de spuit bij de tandarts begon dus van voor af aan.  Morgenochtend maak ik direct een afspraak, ik wil met al dat tandengetrek komaf maken !

Het uiteindelijke doel is eind oktober, vanaf dan heb ik voor de tweede maal een ‘geblokte’ dochter in huis.  Gelieve dan 590€ mee te brengen zei de tandendokter nog liefjes …

5 gedachtes over “Beugelbekkie

  1. Poeh… wat een verhaal zeg! Naar.

    Hier weten we nog niet wat we doen. We zouden in oktober weer worden opgeroepen. Maar ik twijfel of het noodzakelijk is. Het lijkt wel of iedereen een beugel nodig heeft tegenwoordig :S

Wat ben ik blij dat u reageert !

