Eirenbirg

Vandaag had ik het gevoel dat de geschiedenis zich herhaalde.

Vroeger reden wij vanuit de thuisgemeente naar het verre buitenland met de buurvrouw en haar dochter(s) naar het openluchtzwembad in Aardenburg (NL).  Vandaag heb ik dat – nadat de meiden zich luidop afvroegen of er in de buurt nergens een buitenzwembad was, en na een google zoektocht of het überhaupt nog wel bestond – nog eens overgedaan.  Dit keer ging ik in de hoedanigheid van buurvrouw, en nam ik mijn buurmeisje mee (mijn zowat derde dochter deze zomer)

Een verschil was wel dat we dat vroeger per fiets deden, maar door het feit dat ik nu een stukje verderaf woon deden we dat nu met vier wielen.

Gedurende de weg daarnaartoe bleef ik maar denken aan de smaak van de ‘beschuutten’ (een soort zachte ronde koek die de bakker uit onze buurt vroeger eenmaal per week bakte) met daarop bruine suiker, want dat deden we vaak mee naar het zwembad (kon niet bederven in de hitte)

Vandaag waren we vertrokken met voor mij suikervrije koeken (teveel bruine suiker gegeten vroeger waarschijnlijk) koeken die stuk voor stuk apart verpakt waren voor de meiden en niet van de warme bakker kwamen.  Maar tegelijk was al dat eetbaars niet voldoende voor de kroost en zijn ze daar nog wat anders eetbaar gaan halen – andere tijden zeker (of teveel verwend) ?

Het zwembad zelf was eigenlijk niet veel veranderd.  Er rond stonden wel een paar gebouwtjes meer, waarvan eentje zelfs met zonnepanelen op die het water iets warmer moesten maken (volgens mij mogen daar nog wat panelen bijkomen, dat water was verdomd koud !)  De horeca was ook uitgebreid met een cafetaria, een frituur (waar je enkel frieten, kroket en frikandel kon krijgen – op zijn Hollands ?)

Niet te geloven eigenlijk dat het al meer dan 25 jaar geleden was dat ik daar nog geweest ben.  Een hernieuwde kennismaking die voor herhaling vatbaar is !

5 gedachtes over “Eirenbirg

  1. Maldegem ? Nu begrijp ik je reactie op je vorig logje. Ik ben daar nog gaan poseren … Zoals gezegd : altijd welkom !
    Leuk dat het er nog is en misschien vandaag nog eens gaan want het is nog warmer dan gisteren.
    Wij gingen als kind naar de ‘Lacona’ in Oostkamp, de Lac van Loppem of ’t Klein strand in Jabbeke. Geen idee hoe het daar nu uitziet. Al 30 jaar niet meer geweest …

Wat ben ik blij dat u reageert !

