En ondertussen

… zitten we niet ganser dagen op ons lui gat (zoals sommigen soms denken ;-))

Wou ik gisteren eens op een drafje mijn oprit schoon maken.  Rond 9 uur begonnen, ik dacht dat ik dat,  gewapend met een geel-zwart ‘pressure-toestel’ inclusief vuilfrees, gerust op een uurtje of twee zou kunnen.

Nu was mijn ‘rustieke’ echtgenoot vroeger van ’t gedacht dat een oprit in kasseien wel bij onze veredeld fermetje paste (dat passen bij had ook veeeeel te zien met het feit dat hij goedkoop een lot kasseien kon kopen, hij dacht nu eenmaal dat hij zijn centen ooit zou kunnen meenemen naar hogere sferen)

En nu zit ik er dus mee, met mijn kasseien …

Waar de echtgenoot nooit aan dacht in het verleden is dat alle bestrating wel eens wat onderhoud kan gebruiken (over een breedte van meer dan een halve meter was zelfs geen oprit meer te zien, die was in de tuinperken opgegaan) Dus door de jaren heen leek mijn oprit soms meer op een kruidentuin (tijm dat daar groeide !) annex moskwekerij en onkruidparadijs.  Nu ben ik wel niet het type dat geen onkruidje kan zien, maar trop is teveel !  Dat mos zorgde in winterse tijden ook al eens voor glijbaaneffecten aan de garagepoort.

Nadat ik vorig jaar manueel zo ongeveer elk voegje uitgeschreept had (uren werk aan gehad) stond ik dit jaar weer even ver.  Sproeistoffen gebruik ik niet graag dus alle kruid en mos was daar weer.

Dus zoals gezegd ging ik aan de slag met mijn hogedrukreiniger, gekleed in regenpak, onnodig te zeggen dat ik gezweet heb zeker.  Tegen dat het middag was zat ik nog maar net over de helft.  Gelukkig had Poppemieke voor het eten gezorgd – ja hoor, al voor de tweede maal in een paar dagen tijd zorgt zij voor het eten (this is progress people !)

Na de middag had ik een vervoersopdracht die gelukkig niet zo lang duurde, zodanig dat ik iets na drieën alweer aan de slag kon.  Uiteindelijk was het avond vooraleer ik gedaan had.  Emmers slijk heb ik van die oprit weggedragen, ik voelde mijn armen niet meer.

Wat overbleef was een propere oprit, maar wel met immens gapende voegen tussen (ik zag mijn oudste al haar benen breken met de stelten die zij soms draagt)

Dus werd vandaag een deel twee gebreid aan het oprit-opkuis-verhaal.  Het plan was om wit zand en cement te gaan halen bij de Doe-het-zelf.  Nog beter was dat ze daar kant en klare zakken stabilisé verkochten.  Mijn keienverhaal indachtig ( ik heb een steen verlegd …) heb ik grote dochter meegenomen om het til- en sleurwerk wat eenvoudiger te maken.  Nu ben ik helemaal niet sterk in het inschatten van hoeveelheden aan materialen die ik nodig heb voor bepaalde klussen (cfr te weinig keien kopen, te weinig schors voor op bloemperken, …)  dus ik dacht dat een zakje of 5 de klus wel zou klaren (= 5 x 25 kg)

Gelukkig kan ik genoeg met mezelf lachen op zo een momenten, want bleek dat die 5 zakjes amper genoeg waren om het korte deel (L-vorm) van de oprit te doen (daar waren ook de grootste groeven tussen de stenen).  Een nieuw bezoek aan de winkel drong zich dus op (een geluk dat het niet ver rijden is).  Om zeker toe te komen wou ik nog 20 zakken bijhalen.  Vermits er maar 19 zakken meer beschikbaar waren heb ik me daarmee tevreden gesteld.

Eens thuisgekomen konden we beiden eerst de voetjes onder tafel steken, want deze keer was de Piepedol onze kok van dienst.  Al was het maar spaghetti koken en saus (uit de diepvries) opwarmen, we hadden toch een warme maaltijd, en het is een begin van alle kookkunsten.

Uiteindelijk zijn er nog 12 zakken nodig geweest om alle gaatjes te vullen, de teveel gekochte zakken mocht ik terug brengen, wat ik dan maar meteen gedaan heb ook.

Het kostenplaatje : 17 x 6.35 € = 107.95€ aan materiaal, ik prijs me gelukkig dat ik zelf nog het één en ander kan doen, mocht ik dat door een stielman laten doen had het me nog een heleboel meer gekost aan daguren (de echtgenoot moet zich dus niet omkeren onder zijn rustiek steentje, ik heb zijn MIJN geld niet over de balk gegooid !)

Wat hebben we gesleurd vandaag ?

  • 5 x 25 kg op een kar leggen – in de auto steken – thuis uitladen
  • 19 x 25 kg op twee karren leggen – in de auto steken – deels thuis uitladen (‘k was zo slim om op het einde zak per zak die ik nodig had uit de wagen te tillen)
  • 7 x 25 kg op een kar leggen – terug in de winkel op de palet leggen

Resultaat : voor de verandering nog eens koppijn, een vuile autokoffer die ik nog kon opkuisen, maar een oprit die er als nieuw uit ziet.  Enfin, uit zal zien als er eens wat regen over gevallen zal zijn (ik moet me inhouden om de tuinslang niet te nemen)

Ik ben MOE !! Maar zéér VOLDAAN !!

5 reacties

  1. Daarom dat ik met hogedruk werk zonder kleren ! Maar ja, ik sta dan ook niet aan de straatkant, hé. 😉
    Prachtig werk verricht ! Je kent er wat van ! Chapeau !

    • Zonder kleren buiten … ik durf amper naakt te slapen uit schrik dat mijn huis in brand zou vliegen en ik in mijne puren naar buiten zou moeten rennen !

Reacties zijn gesloten.