Leven rond het huis

Een tuin en beestjes-update

Eerst nog wat toekomstige oogst, en dan de eetbare versies van verschillende rassen tomaten.  De minikomkommers doen het uiterst goed, en daarom heb ik ze samen met wat ajuin in de soep gedaan.  Om het met de woorden van Poppemieke te zeggen “Dat is nog zo slecht niet” (alsof ze hier al ooit slechte soep hebben gegeten verdorie !)

In de fruitrayon heb ik het volgende in de aanbieding (weliswaar nog bijna niets rijp) : blauwbessen, bramen (origineel van ons maar door mij weggedaan, dit struikje komt vanonder de afsluiting van bij de buren), vijgen, druiven, peren (maar aan 1 boom), appels (ook maar aan 1 boom), en de reuzepruimen (foutje van de echtgenoot, was een geënte boom, en hij heeft de ent gesnoeid dus vallen de vruchten ietwat klein uit)

Bovenstaande zijn een voorbeeld van hoe de natuur eigenzinnig kan zijn.

Nadat de konijnen wat met hun voer hebben gemorst deze winter zijn er zonnebloemen gaan groeien in mijn serre, ik heb dan maar een deel uitgeplant in de tuin.  De uitgebloeide bloemen geef ik aan de kippen, en pikken dat ze doen naar de pitjes ! M.a.w. konijnenvoer wordt bloem, wordt kippenvoer.

De groene strook is een soort bodembedekker die vanzelf langs mijn tuinmuur is komen te staan.  Vroeger stond daar altijd hoog opgeschoten onkruid, maar plots kwam dit er.  Nu moet ik enkel nog wat hoge schieters uittrekken, en voor de rest – onkruid of niet – mag dat van mij blijven staan.

Zusterlijk naast mekaar zittende kippen in het kippenhok, de Mechelse koekoek probeert een ei te leggen, de zwarte is broeds en duikt zo om de 5 minuten eens onder de koekoek om te zien of ze het ei niet kan bemachtigen.

En dan nog een onverwachtse bezoeker bij de kippen, een baby-egel.  Hij zag er schattig uit, al zegt men dat egels eieren eten, dat hij dus maar blijft waar hij naartoe is gelopen, namelijk bij de buren.

Wat een beetje snoeien bij de tomaten niet geeft : groene vingers, ’t moeten niet altijd zwarte zijn nietwaar 🙂

4 gedachtes over “Leven rond het huis

  1. Oh eten uit eigen tuin!! Lekker hoor.
    Wij (lees vriendlief) hebben enige tijd geleden aardappels in de grond gestopt. Gisteren konden we onze nieuwsgierigheid niet meer in bedwang houden en zijn we gaan kijken. We hebben nu krieltjes hihi.

    En laat die egel maar mooi daar waar hij is inderdaad.

Wat ben ik blij dat u reageert !

