Na 13 jaar trouwe dienst is het genoeg geweest !

Gedaan met kriebels in de buik, gedaan met zo hoog gaan en dan de schoenen uitschoppen tot die op het dak belanden (dat gebeurde bij het buurmeisje, ik heb haar dan ook vriendelijk verzocht om haar vader de honneurs te laten waarnemen om met een ladder te komen)

Waar ik het over heb : over de schommel, annex glijbaan.

Ze is er gekomen het jaar dat de oudste 4 werd, ze is trouwens de eerste dag prompt van de toren gevallen op haar hoofd, wat me net niet deed bevallen van de jongste en een vlucht naar de dokter betekende, gelukkig zonder veel erg.

Ooit, ten tijde van de grote wildernis werd die trouwens gebruikt om planten aan te laten klimmen, en stonden er doornige bessen achter, waardoor er van schommelen of de trap beklimmen weinig sprake was (of hij zijn dochters boven alles graag zag, euh …dat beweerde hij toch *zucht*)

Die glijbaan was samen met de trap al een hele tijd verdwenen (toen ik een nieuwe grasmat heb aangelegd)  Maar de schommel stond er dus nog niet meer stralend te wezen, bovendien op mijn systeem te werken telkens ik het gras afreed.  Getuige van mijn luiheid :

Toen de Piepedol onlangs nog eens schommelde zakte ze prompt een paar cm lager toen de onderplank doorbrak.  De schommels zelf gingen met de tijd meer en meer op in het tuingebeuren, getuige hun zeer goed onderhouden toestand :

Bij diezelfde schommelbeurt kwamen we tot de constatatie dat de schommel toch wel heel erg aan het meebewegen was, het zag er absoluut niet meer veilig uit.  Op mijn vraag of ik ze mocht afbreken kreeg ik een volmondige ja.

Dus dit was mijn klus :

We hebben op geen schroefje meer of minder gekeken, eruit moesten ze.  Een heel deel was gewoon doorroest en kreeg ik er dus maar half uit, waardoor ik nog met de hamer de planken uiteen kon slaan.

Uiteraard ben ik nog eens hulpeloos geweest, want de laatste schroeven die de topbalk vasthielden waren van een nog groter kaliber dan de andere, en daar kreeg ik dus absoluut geen beweging in.  Maar geen nood mijn buurman was buiten bezig, en die is me met te glimlach komen helpen (in ruil voor de opvang van zijn dochter waarschijnlijk, want die is de hele dag niet uit mijn huis geweest)  Ik had geluk dat de achterbuurman niet thuis was, anders was die zeker komen supporteren 😦

De staat van de schroeven :

Het was m.a.w. hoog tijd dat daar komaf mee gemaakt werd !

 

 

9 gedachtes over “Na 13 jaar trouwe dienst is het genoeg geweest !

  1. Ik heb dat als kind altijd in mijn tuin willen hebben. Een schommel of een glijbaan en het liefst alle twee. Nu ben ik 31 en twijfel over een mega trampoline, uiteraard niet voor mij, maar voor ukkepuk 😉 …

    • Een trampoline, daar vraagt mijn jongste nog altijd naar, hele discussies zijn daarrond al gevoerd. Ik zie alsmaar het beeld voor me van een vallend kind die haar nek breekt, ik weet het ze gaat nu elders ‘trampolinen’ het kan daar dus ook gebeuren. Hier komt er met zekerheid geen !

        • dat vangkooiconstructies kunnen ook een vals gevoel van veiligheid geven. Om deze reden heeft mijn schoonzus het vangnet weggepakt: de kinderen sprongen mét net immers veel te ruw. Zonder waren ze beduidend voorzichtiger.

      • Op spoedgevallen kunnen ze waarschijnlijk beamen dat er regelmatig ongelukjes gebeuren op trampolines, dus helemaal ongelijk kan ik je niet geven. Hier staat een trampoline zonder vangnet maar wel met een diameter van 4m20. Er worden regelmatig salto’s gedaan, maar door het grote oppervlakte is dit tot heden (hout vasthouden) nog geen probleem geweest.

  2. Wij hebben een trampoline zonder vangnet (vroeger met, nu zonder), en een licht schommelende schommel (schommelend in de zin zoals hierboven beschreven, niet vast meer op zijn poten), maar ik kan je verzekeren dat ze beiden goed dienst deden dit weekend. En dit voor kinderen van drie tot tien. Geen enkel ongeluk. Kinderen moeten ook leren spelen zonder ongelukken he. Wij sprongen op de leeftijd van tien begot uit bomen van twee meter hoog.

  3. Wat is dit weer mooi geschreven ! Nu kan je weer het gras afrijden naar hartelust ! 😉
    Ik ging geregeld bij de buren schommelen. Zelf wilde ik ook een en er was plaats genoeg, maar ook daar ben ik niet in geslaagd om er ene te krijgen.

Wat ben ik blij dat u reageert !

