Daar is nog werk aan !

Omdat mijn oudste in de richting van een (zeer zuinige – van wie heeft ze dat ?) tegoedbon denkt voor mijn verjaardag die mij moet ontlasten van de dagelijkse taken (strijken, koken, …) heb ik haar vanmiddag zonder jarig te zijn al aan het werk gezet.  Bij mijn weten heeft ons moeder ook nooit gezegd dat we niets moesten doen tijdens de vakantie.  Die twee luierdeluikes van mij hebben het hier véél te goed !

Vanmiddag zei ik dus tegen haar langs mijn neus weg dat we geen volautomatische tafel hadden die zichzelf afruimt.  En om haar een beetje optimistisch te stemmen vertelde ik erbij dat ze alles op het aanrecht mocht zetten, want de vaatwasser zat nog vol.  Toen de tafel afgeruimd was heb ik er nog op laten volgen dat ze die vaatwasser nog mocht legen en alle vuils er dan kon insteken.

Amaai, ik had wat gezegd !  In de tijd dat ik vanillepudding kan maken, een volledige cakedeeg, appels had geschild en in schijfjes gedaan was zij nog maar net klaar met die vaatwasser. Nog wat geneut dat ze niet alles in de kast kreeg (hallo, glazen kan je wel stapelen hé), en de vraag of ik de pottenlade wilde openen, want dat ging niet met één hand (zet dan verdomme die kom neer grrr)

Nu wil diezelfde deerne vooraleer ze op kot gaat (volgend jaar eind september) nog van mij leren koken ook.  Ik vrees dat mijn geduld danig op de proef gesteld zal worden.  Maar verdorie ’t is hard nodig dat ze op kot gaat, zal ze eens leren dat alles niet zomaar vanzelfsprekend is dat moeder doet !

En mocht iemand zich afvragen waarom Poppemieke, Poppemieke genoemd wordt, awel hierom :

Zo kwam ze me vanmiddag na mijn taak bij K&G toegelopen, ik dacht even dat ik een afspraak voor een feestje gemist had, maar nee hoor.  Zelfs op een ordinaire vakantiewoensdag loopt dat kind op hoge hakken en in een jurk te paraderen in huis.

Er zitten daar kleedjes bij die fantastisch goed strijken (niet !)  Misschien is die tegoedbon voor mijn verjaardag zo slecht nog niet 🙂

11 gedachtes over “Daar is nog werk aan !

    • Ooo, ze heeft het al gedaan hoor, toen ik nog ging werken streek ze wel haar eigen kleren. Een zwartgeblakerd strijkijzer en een ‘gesmolten’ plechtige communiebroek deels van zijde verder heb ik het op een gegeven moment verboden (ik zag mijn huis al in de fik gaan). Ondertussen is ze een drietal jaar ouder dus nu zou het al kunnen lukken

  1. Wat een leuke kleren draagt ze!

    En zo herkenbaar trouwens, had net zo goed over mijn mama en ik geschreven kunnen zijn. Uiteindelijk is dat leren koken bij mij gewoon vanzelf gegaan toen ik op kot ging. Het afwasmachien uitladen heb ik daar wel niet geleerd (dat is er gewoon niet :D)

  2. Poppemieke is inderdaad een écht poppemieke en dan ook nog eentje met smaak op een doordeweekse woensdag.
    En het Piepedolleke? Blijft die buiten strijd?
    Vaatwasmachine uitladen, tafel dekken, koffie zetten,… zijn hier sowieso taken van beide meisjes. De oudste weet inmiddels ook hoe ze aardappelen moet schillen en koken. De eerste keer dat ze dat deed, vergat ze ze wel eerst te wassen vooraleer ze gekookt werden, maar dat hadden we gelukkig op tijd ontdekt.
    Sla (die we van mijn ouders krijgen, dus uit de tuin) wassen heeft ze ook moeten leren. De eerste keer kropen de beestjes nog uit ons bord.
    Manlief die haar de eerste keer ‘begeleid’ had, was vergeten te zeggen dat ze wat zout in het water moest doen om de beestjes te bestrijden. De volgende keer wou ze zich eraf maken door naar haar eerste ervaring te verwijzen en te argumenteren dat ze dat niet kan.
    Ja, onze schrijnwerker in spe wou er zich gemakkelijk vanaf maken. Ze vond dat niet echt een taak voor haar. Toen ik zei dat ze dan maar in een hoekje op een stukje hout moest gaan knabbelen, had ze de boodschap toch begrepen. 🙂 En stond er na 5 wasbeurten beestjesvrije sla op tafel.

    • De Piepedol bleef gespaard van al dat zware werk om de eenvoudige reden dat ze niet thuis was. Die was een paar dagen op logement bij de tante in Rotselaar.
      Trouwens die twee aan dezelfde taak zetten … dan zou ik oordopjes nodig hebben en meer dan stalen zenuwen, want zonder gekibbel zou dat absoluut niet lukken.

Wat ben ik blij dat u reageert !

