Hard labeur

Waarom maak ik het mezelf altijd zo moeilijk ?

Een vraag die ik mezelf altijd stel na de inspanning (maar eerlijk gezegd soms ook al tijdens)

Vermits we nu eindelijk eens wat droog/warm weer hebben zijn mijn dagen gevuld met het tuingebeuren.  Waar ik gisteren een border enkel onkruidvrij wou maken begon ik me plots te ergeren aan die lelijke boom/struik die erin stond.  Hoe hij heet, God knows maar ik niet.  Zo zag hij er enkele jaren geleden uit :

Het is een boom die normaal gezien volgende maand bloemen zou dragen, maar nooit echt in een mooie vorm gesnoeid, een lelijk gedrocht dus.  Bovendien dacht ik in de lente dat hij schielijk overleden was, want het duurde eeuwen voor hij weer in blad stond.  De takken vertoonden bovendien een lelijke schimmel, en toen ik hem gisteren van naderbij bekeek zag ik ook nog dat hij zwart zag van de bladluizen (de paar lieveheersbeestjes die erop zaten hadden eten voor een heel jaar !)

Dus wat doet een mens dan in een opwelling ? Men pakke de grote takkenschaar, men knippe daar takken mee door tot een 5-tal cm doormeter.  Zo heel de boom kaal geplukt tot enkel nog de stam en een paar te dikke zijtakken overbleven.  Eerst dacht ik van die af te zagen, maar ja ik heb nu niet bepaald een echte boomzaag in huis, enkel een ietwat klein uitgevallen electrische zaag.  Wetende dat dochterslief aan het studeren waren was dat lawaai geen optie.  Mijn tweede gedacht was om dat zagen naar latere datum te verplaatsen, maar de ongeduldige trien in mij was niet akkoord.

Nu ik toch bezig was heb ik maar gans de border geleegd (ik verander nog wel eens graag van gedacht in mijn tuin)  De uitgebloeide irissen die daar ook stonden zijn naar een andere plaats verhuisd.  Dus na het omspitten van het perkje bleven enkel nog een klimroos over en de boomstronk.  En toen kreeg ik het idee om die stronk gewoon uit te graven.  Het is namelijk niet het eerste gat dat ik ooit gegraven heb, met de struiken die ik in mijn leven al uitgedolven heb …

En natuurlijk gaat dat niet in één-twee-drie.  Putje delven rond de stam, dikke wortels doorsnijden met de takkenschaar, wringen aan de stam (lees : met heel mijn 54 kg er gaan aanhangen), het heeft even geduurd, maar uiteindelijk was hij eruit.

Net op tijd om de beloofde fruitsla te maken voor de kroost.  Die hadden dan nog the nerve to say dat ik er niet uit zag (bloedrood) en dat ze nog nooit zo een okselvijvers gezien hadden (ik ben normaal geen zweter, maar als je zoiets doet hou je het inderdaad niet droog) Trouwens dochters, ik heb een tuinier op de radio eens horen zeggen dat zweet de beste meststof is voor de tuin, bij deze is er weer genoeg bemesting voor een tijdje !

Na de fruitslapauze heb ik de boom en nog wat zakken tuinafval in de kofferbak van de auto gedaan, die naar de groencontainer gebracht, en ben ik maar direct naar het plantencentrum gereden, want een leeg perk is al even erg als een perk met lelijke beplanting.

Nieuwe reeds bloeiende en andere (volgens het plantetiket) volgende maand bloeiende vaste planten gekocht, een zak schors ook nog meegepakt, dus de border ziet er brandnew uit.

Van pure voldoening ben ik gisterenavond nog tweemaal rond mijn tuin gegaan, heb ik een paar keer door het raam gekeken of mijn ‘schoon’ werk niet weggelopen was.

Ondanks dat ik vanmorgen geradbraakt mijn bed verliet heb ik toch geen spijt van de hele operatie.

Ik zou hier nu een voor en na foto kunnen plaatsen ware het niet dat ik de voor-foto ben vergeten nemen …

5 gedachtes over “Hard labeur

  1. ja goewere, jij hebt toch ook niet echt een zittend gat geloof ik!
    woeha, en “okselvijvers” 🙂 hier zijn dat gewoon “zwoksels” 🙂
    geniet van je tuin,
    en laat je misschien ergens eens goed masseren!

    • Lui ? Jij gaat wel nog buitenshuis een dagtaak gaan doen hé.
      Een na-foto, zal ik eens nemen als alles in bloei staat, ‘k zou niet graag hebben dat de mensen zeggen “is het dat maar” 😉

Wat ben ik blij dat u reageert !

