Weer zo een fase waar we door moeten

Gisteren mocht ik weer even mijn favoriete werkje doen, lessen opvragen namelijk (I hate it !)

De Piepedol had Franse woordenschat te leren, drie bladzijden, recto verso, kleine druk pfff

Als ik zoiets moet doen, dan wil ik ook hebben dat het vooruit gaat, praten tussendoor, veel eeeuuuhhh’s ertussen doen me algauw besluiten dat ze verder mag studeren, ik heb namelijk al mijn geduld al opgebruikt in een vorig leven.

Het laatste beetje dat ik toch nog had is gisteren meteen gesneuveld.  Om de zoveel woorden werd er namelijk gegiecheld in alle toonaarden, en wel hierom : alle woorden kunnen momenteel dubbelzinnig opgevat worden (in de klas levert dat – volgens dochterlief -hilarische toestanden op, vooral met de jongens)  De hormonen worden m.a.w. in alle hevigheid wakker.

De volgende woorden konden dus niet vertaald worden zonder lachstonde tussenin : nachtspel, trektocht, insteken. Zinssneden als : ‘er waren leuke activiteiten in het hotel’ en iets van ‘en plein nature’ konden ook niet normaal passeren.

Een meisje dat een banaan eet op de speelplaats, en worst op het menu ’s middags zijn nog van die kanjers die een zeer puberale reactie veroorzaken.

Ik beklaag de leerkracht al die het durft te wagen om straks op het examen te zeggen dat ze tijd genoeg krijgen om klaar te komen (met alle vragen) 🙂

11 gedachtes over “Weer zo een fase waar we door moeten

  1. Haha, herkenbaar. Die hebben we hier uiteraard ook gehad 😉 Ik heb Jill een nieuw woord geleerd > ‘swaffelen’ waar ze de blits mee heeft gemaakt op school. Wéken hebben ze erom gegiecheld.

  2. Het juiste Nederlands is “klaar raken”. De manier waarop jij klaar komen gebruikt lijkt me een beetje West-Vlaams aan te doen. West-Vlamingen komen en gaan dat het een lieve lust is. 🙂

  3. Woehaha , doet me denken aan mijn jeugd ; pijpajuin , hoe splits je het woord spermagneet ? hahaha . Zelfs Luc Appermont had het ook eens moeilijk met de gemeente Spermalie 🙂
    OT , Ook Ollie lag in stuipligging en mijn zoon ook , wat Child in time losweekt hé . Prettig weekend Eilish !

  4. Wij zijn ook begonnen met Frans, maar Mr.Big is 2 talig dus ik heb hem het laten afvragen in ruil voor koken,……:-),…..en hij heeft veel meer geduld met de zoon als ik,…….ik pleit schuldig,…….leuke blog trouwens nog eentje om bij de lijst te zetten :-),…….

  5. Wij deden eens een terrasje in Gent en mijn man bestelde een biertje dat hij nog nooit geproefd had, nl. een Barbar. Het werd geschonken in een dof glas, best wel speciaal. Toen mijn man er een sympathieke opmerking over maakte tegen de ober, antwoordde deze : “Als je dit glas in het water steekt, is het nog specialer, want dan komt het klaar.” Nochtans de puberleeftijd ver voorbij, lagen wij in een deuk omwille van zijn woordgebruik. Bij ons ‘wordt’ het glas immers klaar.

  6. Als juf (Frans 🙂 ) aan pubers let ik er op om na de toets te vragen ‘Is iedereen gereed?’ of ‘Heeft iedereen de test af?’ ofwel zeg ik ‘Het is tijd om af te geven’ . Dit alles om het steeds weerkerende gegniffel te vermijden dat volgt op ‘Is iedereen klaar?’

  7. Vroeger gaf ik seksuele voorlichting in het vijfde leerjaar. Dat was één uur gegniffel en daarna deed iedereen ineens serieus. Geen enkel probleem mee gehad, eigenlijk.

    Of een leerkracht Nederlands die die ooit een sukkel afblokte in het secundair : Lach maar, Johan, maar jij zou de allerlaatste persoon zijn waar ik mee klaar zou willen komen.
    Een knalrode kop kreeg Johannetje en de rest van het schooljaar was het gedaan met zijn flauwe kul.

Wat ben ik blij dat u reageert !

