Go go Piepedol !!

Eergisteren kwam mijn jongste met een nog nooit vertoonde smile thuis, pretlichtjes in de ogen, niet van haar gewoonte na een dag school.

“Mama, ‘k heb mijn rapport gekregen” zei ze.  Met zoveel enthousiasme heeft ze dit nog nooit aangekondigd.  “Raad eens hoeveel ik heb”.  Tja, in het achterhoofd dat vorige rapporten begin de 60% lagen, durfde ik amper een 70 opperen, waarop ik een méér als antwoord kreeg.  Met een percentje tegelijk ging ik omhoog, en de méér werd nog een paar keer uitgesproken tot we uiteindelijk bij 77.5% uitkwamen !  Bij nader zicht op het rapport bleek dat wel maar een beperkt aantal vakken gekwoteerd werden, maar alle hoofdvakken stonden er toch bij.

WABLIEFT !?! Dat is dus het kind die in de lagere school het schooladvies meegekregen heeft om een technische richting te gaan doen met practische inslag, maar koppig als ze is (ik ben wel niet dom hé mama) wou ze in de algemene vorming starten (voorbereiding op ASO-richting), ook het kind waar alle leerkrachten het al over eens zijn dat ze een stapje terug moet zetten qua richting volgend jaar (trouwens ik was/ben daar ook van overtuigd)

Natuurlijk is ze niet dom (hoogstens een beetje lui :-))maar wat erin zit heeft zich nog zelden vertaald in goeie punten.  Nu ben ik gelukkig niet de moeder die al van kleinsaf de carrière van dochterslief heeft bepaald – alhoewel ze echt beiden advocaat zouden moeten worden, zoals die het kunnen uitleggen 😉

Nee, de kroost mag zelf kiezen wat hen het beste ligt. Zo gaat de oudste geen burgerlijk ingenieur worden, zoals de papa al had voorzien in zijn masterplan, maar voor de muziek kiezen, en de Piepedol zou kleuterjuf willen worden.

Dus wat gaat Piepedollie nu volgend jaar doen ? Zoals dat oneerbiedig uitgedrukt wordt : zakken.  Ze heeft al uitleg gekregen over studiekeuze naar volgend jaar toe, en ze wil per sé Sociaal Technische Vorming gaan doen.  Ik heb daar al over gepraat met haar titularis (lerares wiskunde) over de mogelijkheden om daarmee nog hoger onderwijs aan te vatten, en voor haar lijkt dat geen probleem te zijn.  Die richting zou zicht geven op verschillende sociale beroepen (van kleuteronderwijs tot regent, opvoeder, verpleegkunde,…)

Qua richtingkeuze dus geen probleem, ze gaat het zich een beetje gemakkelijker maken in bepaalde vakken (wiskunde o.a. – de leerkracht heeft ook aangetoond met haar examen in de hand, dat ze de basis wel aankan, maar verdieping echt niets voor haar is), ze gaat een beetje praktijkvakken krijgen (koken, sociale vaardigheden,…) iets waar ze véél zin in heeft.

Practisch stelt er zich wel een probleem, de bewuste richting wordt op haar school maar 1 jaar aangeboden.  Dus zijn we ondertussen al naar een paar opendeurdagen van andere scholen geweest die praktisch bereikbaar zijn vanuit ons boerendorp.

De eerste school waar we gingen kon niet op sympathie rekenen van haar kant (grote campus, niets treffelijk aangegeven waardoor we er ongeveer verdwaalden), op de tweede school bieden ze de richting ook niet aan.  Alle andere scholen zouden een dagelijks vervoer naar het station inhouden, een treinrit, en dan nog een busrit in een nabij provinciestadje.  Dus vroeg opstaan, laat terug thuis zijn van school.

Blijft er nog één alternatief, en dat is de staatsschool in dezelfde gemeente als waar ze nu naar school gaat.  Terecht of niet, ik heb bedenkingen bij de kwaliteit van het onderwijs daar. Grote dochter die soms een ‘kinnetje-in-de-hoogte-mentaliteit’ durft te hebben heeft al ongezouten haar mening gespuwd : “zus, ’t is daar allemaal krapuul, en trouwens in de richting die jij wil doen zeker !” Die mening neem ik echter met een grove korrel zout.

Dus eigenlijk, go go Piepedol, maar naar waar, dat weten we nog niet …

Advertenties

17 gedachtes over “Go go Piepedol !!

    • Het masterplan van de papa hield in dat zijn kroost alles moest waarmaken waar hij nooit in geslaagd was (hij was hoogbegaafd maar heeft al zijn kansen in zijn jeugd vergooid en is dus enkel met een diploma secundair geëindigd)

      • Mijn motto is: je moet doen wat je graag doet. Ik ben ook “hoogbegaafd” maar heb mijn laatste 3 jaar middelbaar TSO gedaan omdat ik daar kon doen wat ik wou doen. Ik heb ook hogeschool gedaan ipv univ omdat ik geen zin had om nog veel jaren van mijn leven te verdoen op school terwijl ik daar niet het gevoel had veel bij te leren.

        Mijn vader is tot zijn 16 naar school geweest en is dan gaan werken maar hij werkt ook na zijn pensioen nog omdat hij gewoon doet wat hij graag doet. Die mens was waarschijnlijk ook slim genoeg om desnoods univ te doen maar of hij dan gelukkiger zou zijn?

        Ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb en kan mijn eigen kinderen alleen maar aanraden om vooral te gaan doen wat ze zelf willen.

        Het enige wat achteraf niet echt “fair” is, is dat je de facto niet kan solliciteren bij veel staatsinstanties omdat je zelfs met een fenomenaal CV geen universitair bent en dus geen enkele deftige functie kan krijgen (nu betalen ze toch slecht dus veel maakt het niet uit).

  1. goh, dat schooladvies van het lager…ik vrees dat ze eerder het vraag en aanbod op de markt bekijken!
    en wat betreft richting kiezen denk ik al heel lang dat ze na het 6de lager een extra jaar zouden moeten uittrekken om te kiezen en als voorbereiding op het leven: een dag (of een paar dagen) per week komt er een mens die over zijn/haar beroep praat en uitlegt, maar dan volledig, de voor- en nadelen, de verloning enz, kortom alles over dat werk, en ze zo alle jobs wat aan bod laten komen. de rest van de dagen dan een echte voorbereiding: het samenleven met een partner, de taakverdeling, het opvoeden van een kind, sociale vaardigheden, budgetplanning enzovoorts, maar dan echt objectief en eerlijk.
    ik geloof echt dat dit extra jaar een verrijking zou zijn!
    fijn voor je dochters dat ze zelf mogen kiezen, én al weten wat ze willen! een job graag doen vind ik enorm belangrijk, er kruipt een te groot deel van je leven in om het met tegenzin te moeten doen.

    • Vanmorgen in de krant gelezen dat ze de studiekeuze in het Katholiek onderwijs zouden willen uitstellen tot 14 jaar, en meteen de ASO-TSO-BSO benamingen ook zouden willen afschaffen. ‘k Ben benieuwd hoe ze dat concreet allemaal gaan aanpakken dan.
      Het vak levensvoorbereiding lijkt me inderdaad een gat in de ‘opvoedings’markt !!

  2. Haha, compleet onbegrijpbaar voor deze Hollandse 😉 Jullie hebben een héél ander systeem dan wij… Maar ik snap wél dat een stijging van 60 naar ruim 77 hel goed is 😉 Chapeau voor je dochter.

  3. Toch knap van de dochter dat ze zo’n mooi resultaat heeft gehaald. Ze moet gewoon iets doen waar zij zich goed bij voelt en waar ze weet dat ze haar hart en ziel kan in leggen!

    So, gogogogo Piependol!

  4. Ik ben even in de war door jouw uitleg. Ik dacht dat er in heel het onderwijssysteem in Vlaanderen enkel een A- en B-stroom is in de eerstegraad, dus algemene vorming en beroeps. Na 2 jaar heb je dan het ASO, TSO, BSO en KSO. Kinderen die naar de B gaan kunnen enkel naar het BSO. Kinderen die naar de A gaan en het wat moeilijker hebben met de theoretische vakken, kunnen vanaf het derde middelbaar kiezen voor het TSO ipv het ASO. Bedoel je met een ‘technische richting met een praktische inslag’ wat ik bedoel met de B-stroom?
    Ik had stiekem gehoopt dat onze jongste in het derde middelbaar naar het TSO zou kunnen gaan, maar dat gaat er dus niet inzitten omdat de A te zwaar gaat zijn en ze dus vanuit de B naar het BSO zal doorstromen. Dat vind ik zo jammer van het huidige onderwijssysteem, dat er geen tussenoplossing is tijdens de twee eerste jaren. Ben dus ook wel benieuwd naar de hervorming, maar houdt (FOEI FOEI dit moet juf Eilish toch verbeteren, we hebben het niet voor niets over onderwijs – houd dus mijn hart toch een beetje vast.
    Wat je Piepedolleke betreft: de richting die zij gaat volgen, bestond bij ons vroeger ook niet, maar bij mijn sympathieke, uiterst bekwame collega-maatschappelijk assistente wel. Zij is van hieruit naar de sociale hogeschool gegaan en heeft nooit herexamens gehad.
    Mijn nichtje heeft op het BSO gezeten, heeft een zevende specialisatiejaar gedaan en is daarna kleuterleidster geworden. Ze heeft ook vrij vlot werk gevonden.
    Wat je grote dochter betreft: is haar mening niet een beetje ingegeven door haar moeder, die ook een beetje bedenkingen heeft bij de kwaliteit van het onderwijs daar? Heel herkenbaar hoor, mijn ouders waren ook niet zo staatsschoolachtig en dat neem je toch mee. Ik zou er zelf ook niet voor kiezen. Maar uit praktische overwegingen zou ik het toch niet volledig uitsluiten, denk ik. Ben benieuwd wat het gaat worden…

  5. Ik heb gelukkig ook altijd mogen studeren wat ik wou. Bovendien was ik een makkelijke leerlinge: heerlijk middelmatig dus ASO was niet meer dan normaal voor mij. Ben ook wel van wiskunde naar talen moeten ‘afzakken’ maar kom, dat heeft me zeker niet slecht gedaan. Qua schoolkeuze was het dus ook niet moeilijk plus ik woonde vlak bij een grote stad met verschillende scholen, keuze genoeg…
    En grote campus of niet, na een week zal ze haar weg wel weten te vinden, als de rest meevalt, toch?
    Over staatsscholen kan ik ook geen mening geven want ik heb geen idee wat het verschil is met andere scholen.

  6. In de praktijk komt er niets terecht hoor van die A en B stroom. Ik heb altijd gehoord gekregen dat ik in het ASO zat, niets A stroom!
    Wat betreft kansen in het hoger onderwijs: je vooropleiding doet er vaak weinig toe, tenzij op vlak van wiskunde of talen als Frans en Nederlands, maar die leer je in elke richting wel (de basis allezins!). Wat telt is je motivatie en je zin om ervoor te gaan. Als je een beetje de capaciteit hebt dan kom je er wel, of je nu uit een BSO of een ASO richting komt. Ik ken mensen die voor kapper in BSO waren gegaan en toen plots leerkracht wilden worden en dat zomaar hebben gedaan ook. Met geweldige resultaten trouwens.

    Wat scholen kiezen betreft: gaan kijken is de enige optie. Misschien valt dat staatsonderwijs wel meer mee dan je zou denken. Ik ken ook heel goede staatsscholen in Oost-Vlaanderen (maar ik weet niet waar je woont, dus ik kan je niet helpen XD en ze liggen zeker niet in een provinciedorpje!)

  7. Ik weet nog uit mijn eigen, 35 jaar geleden, ervaring, dat een staatsschool lakser kan zijn op gebied van opvolging. Ik was een ‘goede’ leerling maar ze moesten achter mijn vodden zitten. In de staatsschool deden ze dat niet met alle gevolgen …
    Ik moet toegeven dat niet alle staatsscholen zo waren.
    Dat ze ‘zakt’ van richting vind ik niet erg : beter dat ze gemakkelijk mee kan anders geraakt ze misschien gefrustreerd en haakt ze af.

Wat ben ik blij dat u reageert !

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s