Bruin

Bruin is een tertiaire kleur, die zeer veel in de natuur voorkomt.  Een tertiaire kleur ontstaat door alle drie de primaire kleuren uit het subtractieve kleursysteem : cyaan, geel en magenta te mengen.

Tot zover wikipedia.

En waar wil ik eigenlijk naartoe ? Wel, naar mijn eigen veelstebruine keuken.  Dat een bruine kroeg gezellig kan zijn, daar kan ik nog inkomen, maar een keuken waarvan het plafond bruine planchettekes heeft (I hate them !), de kasten in bruine eik zijn (jawel massief), en de vloer ook nog in het zalmroze is, dat kan misschien in de jaren stillekes modern en gezellig geweest zijn, maar anno 2012 is hij meer dan gedateerd.

De opstelling zelf van de keuken is nog hedendaags te noemen, je ziet ze nu nog zo in de toonzalen staan, het granieten keukenblad mag er ook nog wezen, en aan de kwaliteit van de kasten moet ook niet getwijfeld worden.

Dus ik wil hem helemaal niet vervangen door een nieuw exemplaar (mijn dure smaak en de eindigheid van mijn portemonnee hebben daar ook iets mee te zien).  Maar aan alle bruinheid is een mouw te passen in de vorm van verf.  Driewerf hoera !!!

Toen ik mijn actieplan ging gaan voorleggen bij de keukenbouwer, kwam ik helaas van een kale reis thuis.  Mij 16 jaar geleden een keuken laten betalen van toen 15000€, dat was geen probleem, maar om (wat ik dacht voor hen een simpel karwei) mijn kasten in het bleek te spuiten, daar wilden ze niet aan beginnen.

Het demonteren van de buitenpanelen (die tenslotte toch maar met een paar schroeven ineen staan) de laklaag van de kasten afdoen, en het laagje verf is teveel werk, en brengt blijkbaar niet genoeg op.

Nu breng je een vrouw niet zomaar van haar missie af (in mijn geval toch niet), al moet ik het zelf doen, maar die keuken wordt gebleekt !  Gelukkig heb ik nog een dooppeter die al heel zijn leven van meubelen die een gewone sterveling in brandhout zou veranderen, pareltjes weet te maken (hout helemaal blank zetten, kleur of verf ertegen, …)  dus heb ik hem gevraagd om me te helpen.  Pietje precies zoals hij is, zal het zeker in orde zijn.

Binnenkort ga ik al zelf eens een losstaande kast in de keuken onder handen nemen, noem het een kleurtest, als die meevalt, dan is mijn keuze voor de keuken meteen gemaakt, valt het tegen, gooi ik meteen de hele kast buiten, zo mooi is ze nu ook weer niet.  En het plafond, daar kan ik ook al aan beginnen, eerst ontvetten, grondlaagje, schone laag, dat moet allemaal wel lukken.

Mocht ik er de komende weken plots wit van haar uitzien, het zal dus voor één keer niet van de zorgen zijn 🙂

15 gedachtes over “Bruin

  1. ja goewere, het is zeker de tijd van het jaar, of van de eeuw, maar hier is net hetzelfde aan de gang! de keuken die al jaren dienst bewees en prachtig in het bruin was is opeens verleden tijd, en moet en zal verbleken volgens mijn madam! en het is ineens te donker geworden, en alles moet nu in een soort bleke beits, tot de grote en kleine balken en planchetten en kasten en ramen toe! (nu ja, ze heeft een kastdeur afgenomen en op de binnenkant wat geexperimenteerd, en een en ander ziet er wel goed uit moet ik toegeven! goh, en precies alsof ik de keuze heb :-))
    veel succes!

  2. Oeiiii, hoop dat het lukt. Ik neem aan dat je niet uit een ei komt 😉 dus zeer goed ontvetten en een goeie primer gebruiken lijken me wel noodzaak.

    Mogen we tzt voor- en nafoto’s? Dat zou wel heel leuk zijn.

    Ik kan me btw voorstellen dat je eea zat bent, ik zou ook zo graag een mooiere keuken willen. Zit er voorlopig niet in helaas :S

    • Eén en ander zat, dat moet de understatement van de eeuw zijn ! De keuken is zowat de laatste plaats in huis die aangepakt wordt. De potten verf, behang, gordijnen, … die hier al gekocht zijn de laatste 3 jaar. Ik kan eigenlijk geen verf meer zien (en ruiken) Alles wat de echtgenoot ooit zei dat ik niet kon (qua klussen in en rond het huis) heb ik onderhand wèl gedaan, en dat geeft me veel voldoening !

  3. Wij hadden in huis zo veel bruine meubels of beter té bruine meubels en die zijn ook hopla eruit gevlogen vorig jaar in oktober. Ik kon geen bruin meer zien!

    Groot gelijk dat je je niet hebt laten kisten en dat je dooppeter een handige Harry is die jou daarmee wilt helpen. Dus zeker voor-en na foto’s maken en op je blog eens zetten. 🙂

  4. Onze buren hebben dat ook laten doen en ik vind het een serieuze verbetering! Zelf ben ik blij met mijn moderne kunststofkeuken. Die staat wel nog maar 5 jaar, misschien denk ik er over 10 jaar ook anders over.

  5. En het gevoel dat ge krijgt wanneer dat alles klaar is en ge weet dat het niet veel gekost heeft en het o zo uniek is en helemaal van u alleen … daar heb ik geen woorden voor. (Buiten diegene die ik juist gebruikte 🙂 )

  6. Kan je het niet op een praktijkschool of zo laten doen?
    Als het alleen de deurtjes maar zijn, de zooi er af halen, afgeven op de school en een paar maanden later weer oppikken (da’s dan wel het nadeel natuurlijk, op één twee drie is dat dan niet in orde 😉 )

  7. En anders kunt ge nog altijd die Michelle (huisdokter) nog inroepen, die doet niks anders dan keukens overschilderen.
    De mijne is er stilaan ook aan toe, maar luiigheid houdt me tegen.

Wat ben ik blij dat u reageert !

