Truken van de foor

Ik moet dringend wat slechter beginnen koken.  Nu heeft het vriendje van Poppemieke het voor de derde zaterdag op rij voor mekaar gekregen dat hij hier vanavond de beentjes onder tafel komt steken.

Ah ja mams, zegt grote dochter, hij gaat het dessert meebrengen, de snoeper gaat verdorie chocomousse maken voor haar (ons), en laat dat nu haar lievelingsdessert zijn … m.a.w. moeder dat kan je niet weigeren !  Ik vraag me af met welke truuk hij volgende week gaat afkomen (effe denken, wat is mijn lievelingsdessert nu weer :-))

Nee, tuurlijk ga ik dat niet weigeren, ik krijg graag volk over de vloer, ik kook graag, eet graag, nergens geen troubles in paradise dus.

Toen ze vorige week van tafel verdwenen vroeg het vriendje nog of hij niet moest helpen met de afwas, waarop mijn oudste lakoniek antwoordde : “nee, wij helpen daar nooit bij, mams doet dat altijd alleen” (samen met de vaatwasser that is).  Ik hoop toch zo, tegen dat ze op eigen benen gaat staan (wat voor haar niet snel genoeg kan zijn) dat er dan in de verste verte geen vaatwasser zal te bespeuren zijn.  Ze weet nu al dat ik haar ‘hol’ niet ga komen uitmesten, zelfstandig is zelfstandig, ze kan ook tijdens haar studies perfect nog thuis blijven wonen, wil ze dat niet dan moet ze daar de gevolgen van dragen.

Het mag duidelijk zijn, mijn kroost is verwend, hier moet niet veel door hen gedaan worden in huis.  Alleen hun eigen rommel moeten ze opruimen.  Nu wordt er hier  in huis een discussie gevoerd over van wie de zwarte kousen op de mat voor de zetel zijn (we dragen alle drie dezelfde kousen – van mij zijn ze niet, ik laat geen kousen achter op de mat) geraken ze er niet uit (lees : zijn ze allebei te lui om ze naar de wasbak te dragen) dan blijven die kousen gewoon liggen, vriendje in huis of niet, hij mag er het zijne van denken (enfin, ‘k zal er wel wat uitleg bij geven, hij moet niet denken dat ik een luiwammes ben)

Grote dochter dacht ook dat ik haar uitgebreid ging bestoefen deze week, toen ze EINDELIJK eens haar bureau had opgeruimd (dat moet zowat een jaar geleden geweest zijn – daarom dat ze liever aan mijn bureau studeert, of gewoon de living/keukentafel gebruikt)

Niet met mij dus, ik word hier ook de hemel niet ingeprezen voor alles wat ik voor hen doe.  Elk zijn taak is mijn motto, doe je die niet dan draag je daar zelf de verantwoordelijkheid voor !

4 gedachtes over “Truken van de foor

  1. Ik mocht niet buiten voor ik geholpen had met de afwas, maar ja, mijn moeder had geen vaatwas, hé.
    Ze zullen het vlug genoeg leren eens ze zelfstandig zijn en dan komt de appreciatie wel.

  2. Een vriendje dat vraagt of hij moet helpen met opruimen??? Houden die kerel. Verwen hem zoveel mogelijk.
    En hier juist hetzelfde, verwende stronten zijn het. Hij doet niets anders als achter zijn laptop zitten, tafel vol lege blikjes drank, papiertjes van koekjes en lege chipszakjes. Ik ruim het niet op. ‘Papa, waarom is mijn turnshirt niet gewassen, het stinkt naar het zweet?’ ‘Lag dat shirt in de wasmand?’ ‘Nee, hier op de stoel in de living.’ ‘Tja, dat kan ik het ook moeilijk wassen hè. Allemaal kleren die in de wasmand liggen, was ik. Ik ga niet eerst het hele huis rondlopen en zoeken naar kledingsstukken die gewassen moeten worden. Staat er soms meid op mijn voorhoofd?’

    En dochter lief ligt alledagen in de zetel met haar laptop en dan ook nog tv aan op disneyschannel of weet ik veel wat zender. ‘Zeg, je kunt toch niet tv kijken en op je laptop bezig zijn? Mag die tv niet uit?’ ‘Papa, ik volg dat wel hè.’ ‘Ok, ok het is al goed, ben al weg.’

    Sorry voor de lange reactie, moet mijn frustratie even kwijt.

    • Disneychannel, ekkes het geluid van dit kanaal alleen al, en ik loop al de muren op. En dan vragen ze zich hier soms af waarom ik op mijn eentje tv wil kijken op mijn slaapkamer (dan ben ik weer de asociale in huis)

Wat ben ik blij dat u reageert !

