Ik ben assertief, ik ben assertief, ik ben …

Nee, op vele momenten ben ik een regelrechte broekschijter, maar als ’t moet, dan sta ik daar, met mijn twee voeten, vastgebetonneerd in de grond !

Na de perikelen met de wagen die stuk is, had ik nog een eitje te pellen met mijn garagist.  Ik had hem zaterdag halvelings gezegd dat ik maandag zou langskomen, maar dat heb ik dus niet gedaan.  In plaats daarvan ben ik daar gepasseerd, en een tweetal km verder naar een andere Japanse autodealer geweest.  Proefrit en al gemaakt daar, maar ik was niet overtuigd.

Op de terugweg van die garage passeren we nog een Franse autodealer.  Nu ben ik al altijd fan geweest van een Franse wagen (ik vind die zo zacht rijden, en Europese wagens zijn qua inrichting en bekleding altijd stukken beter afgewerkt dan een Aziaat)

Samen met schoonpapa (mijn chauffeur – schoonmama vond dat een vrouw niet alleen een auto kan kopen) zijn we daar binnengegaan, er stond daar een wagen die me wel interesseerde, maar de kofferruimte was ietwat aan de kleine kant (ik moet soms rolstoelen in mijn koffer steken voor het vrijwilligerswerk)

Toch heb ik eerst een prijsofferte laten maken van deze wagen in dieselversie (nieuwsgierig als ik was naar wat er nog aan kortingen gegeven werd na het autosalon).  Toen die prijs zodanig goed meeviel (bijna 7000€ minder dan de occasie Japanner bij mijn garage) heb ik nog maar een offerte gevraagd naar een iets groter model.  Ook die was zeer schappelijk van prijs.  Ik heb nog niets toegezegd, maar was toch al superenthousiast.

Na nog wat rondgeneusd te hebben op het internet en niets beter gevonden te hebben, heb ik gisterenavond de knoop doorgehakt, en mij (tegen mijn gewoonte) een spiksplinternieuwe wagen besteld.

Enfin, ik ben héél ver afgeweken.  Ik had dus nog een eitje te pellen met de garagist, dit dus :

ikke : dag … ik bel om te vragen dat je me de factuur opstuurt van de sleping van zaterdag, ik heb die nodig voor mijn verzekering, ik kan dat geld recupereren

garagist : (poeslief) ja Eilish, ‘k ga dat doen, ga je er om komen ?

ikke : nee, stuur ze maar op.  En ik heb nog iets te zeggen, ik heb me namelijk een nieuwe wagen gekocht bij een collega, voor een mindere prijs dan uw ‘goei occasie’.  ‘k Ben namelijk redelijk kwaad.  Mijn wagen had niet kapot moeten zijn, had hij in december op de juiste manier hersteld geweest.

garagist : een heel verhaal over een collega die hetzelfde heeft voorgehad met hetzelfde type wagen, blablabla

ikke : dat maakt mijn rekening niet, mijn wagen is stuk en ik zit met de brokken.  En trouwens, mijnen nieuwen garagist (wat klinkt dat goed !) gaat mijn wagen bij U komen afhalen, ‘k zou graag hebben dat je hem meegeeft.

garagist : wat heeft hij je nog gegeven voor je wagen ?

ikke  : dat gaat jou geen moer aan (ik gunde hem het zinnetje niet dat hij ongetwijfeld klaar had : nl bij mij zou je veel meer gekregen hebben)

ikke : dus je stuurt me de factuur op hé

garagist : uiteraard, en dat ik bedankt was … Ah ja, uiteraard was ik bedankt, de echtgenoot en ik hebben daar op 25 jaar wel 5 auto’s gekocht.

Ik heb uit heel dit verhaal een lesje geleerd, ik ben naief geweest, dat gaat me geen tweede keer meer overkomen.  Volgende week al zit ik in het nieuw, hopelijk kan ik zonder ongevallen heel lang genieten van mijn aankoop.

12 gedachtes over “Ik ben assertief, ik ben assertief, ik ben …

  1. cool. En ja, trouwe klant dat geeft zelden een financieel voordeel. Beetje shoppen en “leveranciers” scherp houden kan nooit kwaad. Mijn bank liet twee of drie weken geleden weten dat ze als vooruitstrevend haantje de voorste de tarieven liet zakken op de spaarrekening. Assertief als ik ben heb ik het direct verplaatst.
    Is het een citroentje of een leeuwtje geworden?

    • ik kan bentenge volledig bijtreden! vroeger betekende ergens “trouwe klant” zijn nog iets, nu is het net integendeel! hoe gemakkelijker je bent hoe meer je betaald….zelfde in iedere sector en bij service en zo, men moet zich bijna echt iedere keer kwaad maken om te krijgen waar je recht op hebt…jammerlijke trend!

  2. Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop. En natuurlijk veel veilige km gewenst.

    Zo heb ik overigens een tijd lang mijn auto laten doen bij een goede vriend van vriendlief. Het koste mij werkelijkwaar kapitalen want er was altijd wel iets mis. Na drie jaar was ik het zat en heb ik mijn auto door een garage bij ons op de hoek laten doen. Kwaliteit, vriendelijkheid en kennis. Voor heel wat minder geld!! Daar werd ik weer vrolijk van.

  3. Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe voiture!

    Vervolgens van harte gefeliciteerd met je superassertieve aanpak, ten eerste omdat je zo slim was om elders een auto te kopen, uiteraard zonder je garagist voorafgaandelijk in te lichten over je snode plannen, vervolgens omdat je hem niet in de gelegenheid hebt gesteld om zichzelf goed te praten (en jou mogelijks te doen twijfelen over je beslissing) door hem voortijdig de mond te snoeren en hem bewust niet mee te delen wat je terugkrijgt voor je japannerke. Zelfs al zou dat meer zijn dan nu, dan was je binnen de kortste keren nog pakken duurder uit door zijn slechte service.

    Vroeger op de sociale school kregen wij lessen over assertiviteit met rollenspelen e.d. Je zou de test met glans doorstaan hebben!

  4. Dat heb je prachtig gedaan ! Zo zouden we allemaal moeten reageren. Ze zouden het dan misschien nog afleren om de mens zo te bedriegen.
    Veel plezier en veilige ritten met je nieuwe auto !

Wat ben ik blij dat u reageert !

