#Wijvenweek : een grote f..k you voor de pers !

Vermits ik niets in te halen heb i.v.m. de opgelegde thema’s, ben ik vrij om vandaag gal te spuwen !

’t Is niet de eerste keer dat het gebeurt natuurlijk, maar heb je dat nu gezien/gehoord deze week, alle berichtgeving rond het busongeluk.  Vreselijk vond ik dat.

Iedere minuut van het gebeuren is op 10 verschillende manieren verteld denk ik.  Ik als nuchtere (maar immense emo-trien) vraag me af of dit wel nodig is.  Sereniteit is een woord waar vele media nog niet van gehoord hebben.

OK, we weten dat er zovele dood zijn, in welke klinieken de gewonden liggen (voor het geval we ze willen opzoeken misschien ?!?), hoe het stuk tunnel eruit ziet waar het gebeurde, hoe de bus toegetakeld was, dat er mensen waren die de zware taak hadden om hun dierbaren te identificeren, …

Op een gegeven moment heb ik zo goed en zo kwaad mogelijk een mediastop ingebouwd, ik kon er niet meer tegen !

De beelden van gerepatrieerde gewonden en slachtoffers, de begrafenissen, ik laat ze aan mij voorbij gaan.

En eens dat allemaal voorbij spreekt er geen mens meer over.  Al eens gedacht hoe de overlevenden straks weer naar school gaan (halve lege klas), hoe sommigen over een paar weken hun plechtige communie gaan doen ?

Misschien zijn er wel van die kinderen die op de bus ruzie gemaakt hebben met een ander kind over wie achteraan in de bus mocht zitten (zo gaat dat toch hé) en zit het desbetreffende kind nu met een immens schuldgevoel doordat het kind dat uiteindelijk naar voor is gaan zitten het niet heeft overleefd.

Wedden dat er bij de overlevers kinderen zullen zijn die soms denken dat ze liever ook dood waren geweest !

Ik hoop dat er voor de mensen die dierbaren verloren hebben blijvend mensen klaar staan die hun willen opvangen (ook jaren nadien willen mensen daar nog over praten – een dode is immers maar dood als hij doodgezwegen wordt)

Maar het trauma voor de ouders die hun kind wel nog hebben zal ook nog lang voortduren.  Hetzelfde kind van voor de reis zullen ze niet meer in huis hebben.

Voor alle betrokken partijen wacht er nog een lang verwerkingsproces.  Gelukkig dat dit ver weg van de schijnwerpers van de pers kan gebeuren !

14 gedachtes over “#Wijvenweek : een grote f..k you voor de pers !

  1. Mag ik toch een heel kleine correctie toevoegen. Je hebt in se volledig gelijk, maar… eigenlijk is het vooral een grote f..k you voor zij die dit allemaal wel lezen / beluisteren / en op die manier alle details willen weten. Het is de klant die in grote mate bepaalt wat de pers moet brengen om te verkopen. De mens in zijn “rauwe vorm”. Dus als we het willen tegenhouden moeten we allemaal meer mediastiltes inlassen.

    • Is dit niet altijd aan de orde zodra er een “groots” gebeuren heeft plaats gevonden?
      Daarom heb ik niets meer aan het antwoord van Bentenge toe te voegen 🙂 Ik ben het er volledig mee eens..

    • volledig akkoord, maar niet iedereen is “ramptoerist”. ik had de eerste dag de krantenkop gelezen en dat volstond voor me. toen ik de dag erna in HLN een fotospecial zag staan met als onderwerp “ontredderde ouders aan de schoolpoort” heb ik een razende mail geschreven naar het “journaille” van de VVJ, of daar soms nog iemand was met een hart of een geweten. ik heb geen antwoord gekregen. ik heb dan maar zo veel mogelijk overal rond op fora berichten gepost. feit is dat er wel meer mensen verontwaardigd waren, getuige dit artikel de dag erna:
      http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=TO3NJGU7
      het werd tijd…

  2. Om die reden gaat hier de tv niet steeds op ‘aan’ als er iets ingrijpends is gebeurd. Ik word altijd zo moe van dat uitkauwen van nieuws. In plaats van dat je normale emoties erbij hebt, slaat de irritatie toe. Dat is niet de bedoeling lijkt me.

  3. Groot gelijk !
    Ik ben vooral al die speculaties beu en bedekte beschuldigingen. Het was een ongeval ! Niemand is die ochtend opgestaan en gedacht : ik ga met die bus tegen een muur rijden …

      • ja, voor die tellen enkel naakte cijfers….
        en iets wat ik me al jaren afvraag, de logica van verkeersregels:
        een vrachtwagen volgeladen met varkens mag max 90 km/u
        een autobus volgeladen met mensen mag max 100 km/u
        begrijpe wie kan, maar daar hoor je nergens iets over.

  4. Ze overdrijven, blijkbaar moeten de gazetten vol gezet worden met steeds meer persoonlijke info, en naar het schijnt zijn twitter en facebook daar de schuldigen van, want de mensen die we kennen, daar kunnen we op facebook alles van te weten komen, dus als we nieuwe mensen leren kennen uit de media, dan willen we facebook gewijs alles leren over hen …
    Sja.
    Mijn hart gaat naar die ouders, die leerkrachten, die kinderen, en ik hoop dat ze dit trauma goed en gezond kunnen verwerken!

Wat ben ik blij dat u reageert !

