#Wijvenweek : Moh, kijkt nu. We zitten hier met een mening

Toen ik gisteren nadacht over deze titel, zou mijn verhaal van de dag er helemaal anders hebben uitgezien.  Na het ochtendnieuws gehoord te hebben heb ik de volgende mening :

WE MOETEN VAN ONS LEVEN PROFITEREN ! VOOR WE HET WETEN IS HET AFGELOPEN.

Je zal maar je kind met de glimlach zien vertrekken op sneeuwklas. Of je kind toch meesturen, omdat het er zou bijhoren, terwijl je weet dat hij/zij een angsthaas is die totaal niet kan skieën.  Van dat laatste kind zal de glimlach niet zo oprecht geweest zijn …

En in het slechtste geval moeten deze ouders het daar mee doen, met de laatste blik die ze van hun pagadder hebben gekregen.

Een ongeluk, het is zo snel gebeurd, wie of wat er ook verantwoordelijkheid in draagt, het resultaat blijft hetzelfde.  Realiteit is soms zo hard, 22 kinderen, 6 volwassenen gestorven, anderen nog vechtend voor hun leven.  Ouders zouden hun kind niet mogen overleven, het is tegen alle logica in, maar die 6 volwassenen laten ook dierbaren achter, misschien jonge kinderen die ook hun ouders nog broodnodig hebben.

Wat ik vooral geleerd heb door het overlijden van de echtgenoot is het volgende : vergeet de futiliteiten, maak dat diegenen die je graag ziet weten wat ze aan je hebben, en probeer zo goed en zo kwaad mogelijk zelf ook het beste uit je leven te halen.

Ik draaide vroeger ook maar mee met de molen van het leven : kroost, werken, huishouden, amper ontspanning.  Ik heb zelden aan mezelf gedacht toen, altijd goed proberen doen voor een ander (en daar in mijn geval weinig waardering voor krijgen).

Nu heb ik daar een andere kijk op : ik wil verdomme op de molen van het leven de flosh trekken, met minder ben ik niet meer tevreden !

En die flosh zit hem in kleine dingen hoor, daarvoor heb je geen bankrekening met een x-aantal nullen nodig.  Het zit hem in op tijd genieten, tevreden zijn, kleine gelukjes tot een groot geluk aaneenbreien, diegenen die je graag ziet niet vanzelfsprekend vinden, …

12 gedachtes over “#Wijvenweek : Moh, kijkt nu. We zitten hier met een mening

  1. Die laatste zin zegt alles. Het zit hem in de dingen / mensen die we vanzelfsprekend vinden en daardoor altijd naar meer streven. Dat moeten we wat minder doen. En wat meer nu en met de vanzelfsprekende dingen omgaan.

  2. Zelf heb ik als jonge twintiger mijn mama verloren, laat ik dat eerst van de baan hebben.

    Ik las op heel veel blogs vandaag dat ze géén mening zouden schrijven om wille van het ongeluk in Zwitserland. Ik ben er nog niet helemaal uit waarom, maar ergens wringt dat voor mij. Hoever gaat hun medeleven echt? Hoe ver kAn dat medeleven gaan?

    Daarom ben ik blij te lezen dat jij het onderwerp wel aankaart, maar dat gebruikt om je mening te verwoorden en er een boodschap aan wil koppelen waar ik het 100% mee eens ben.

    Als ik iets geleerd heb na de dood van mijn mama is het wel loslaten. Loslaten van wat niet belangrijk is.

    Met andere woorden: dank om het onderwerp aan te kaarten, maar toch nog een mening te verkondigen en het niet alleen bij ‘ik verkondig vandaag geen mening’ te houden.

  3. Ik hoorde het zojuist hier op mijn werk.. Verschrikkelijk!
    Maar ben het helemaal met je eens: Geniet nou eens van de kleine dingen in het leven. Het is zo makkelijk gezegd, maar soms zo moeilijk om te doen. Het leven is heel fragiel en voor je het weet is het over.
    Ik spreek inmiddels uit eigen ervaring door het verliezen van mijn ouders in één jaar tijd.

  4. ik probeer dat echt bewust om tijd te maken voor kleine dingen. Samen met de zoon naar de bib, voorlezen, gewoon een half uur buiten zitten in de zon als ze daar eindelijk is. Ons weekends niet volsteken met sociale verplichtingen (hoe leuk ook) maar gewoon rustig thuis ons ding doen. ik merk dat ik een ‘trager’ en volgens hen ‘saaier’ leven leidt dan de meeste van mijn vriendinnen maar ik ben zo kontent dat ik dat kan.

Wat ben ik blij dat u reageert !

