Diepvriestemperaturen

Om dan maar van dit koude weer een deugd te maken, heb ik om 7u30 mijn diepvriezer afgezet, en alle schuiven buiten op het terras gezet.  Daarna een convector laten blazen tussen de halfopenstaande diepvriezerdeur.

In de tijd dat ik de kroost had buitengewerkt, en zelf fris gedoucht was, kon er al veel ontdooien – dacht ik.  Dat zou zo geweest zijn mocht ik de convector warm laten blazen hebben, maar je raadt het al … mijn ochtendlijke ogen waren blijkbaar nog niet goed wakker, en ik had het ding koude lucht doen blazen.  Silly me !

Maar toch, als de ‘prise’ al een half uur uit het stopcontact is, dan wordt het ijs al een beetje manipuleerbaar.  Ik kon toch al de grote ijsbrokken van de randen van de boorden afbreken.  Ondertussen stond de convector volle force warme lucht te blazen, dus dat begon daar al aardig te druppelen.

Uiteindelijk heb ik meer dan een emmer ijs uit de diepvrieskast gehaald. Ja, ‘k weet het, véél te lang gewacht om eens te ontdooien, ik wou het vorige winter al doen … maar laat dat nu eens een werkje zijn dat ik echt niet graag doe.

Maar kom, het toestel is ijsvrij, de schuiven zijn wat overzichtelijker gelegd, we weten weer welke voorraad we nog hebben.

Het werd me ook nog maar eens duidelijk dat een diepvrieskast van 8 schuiven te groot is voor mijn huidige gezinssamenstelling.  Ik heb er onder andere een lade inzitten die gevuld is met koelelementen, en gerief van de schoonmama.  Maar ja, waarom zou ik investeren in een nieuwe als de huidige nog perfect werkt.  Voor het stroomverbruik moet ik het niet doen, ik ben trouwens vorig jaar véél te zuinig geworden.  Mijn zonnepanelen hebben een kleine 2000kw teveel geproduceerd, allemaal stroom waar Electrabel gratis en voor niets mee wegloopt, en als dank zal ik dan nog een factuur te betalen krijgen voor de distributiekosten van mijn stroom.

Dus ik ben geleerd.  Van nu af aan zal er wat minder was buiten gedroogd worden, ook in de zomer zal mijn droogkast haar werk blijven doen.  En die convector, wel die ga ik ’s avonds gebruiken om mijn voetjes te warmen vooraleer in mijn ijskoude bed te kruipen.  Meteen kan ik mijn chauffage wat eerder uitzetten, op die manier spaar ik nog wat in de stookolie ook.

En nu ga ik mezelf belonen met een goeie kop koffie en een stuk cake.  Die laatste zat nog in de diepvriezer, en zal ondertussen wel ontdooid zijn.  Met de zon op mijn rug in de erker van de keuken zal dat verdomme deugd doen !

 

6 gedachtes over “Diepvriestemperaturen

    • Natuurlijk was de cake OK, ‘k had hem zelf gebakken (stoef, stoef)
      En voor de voeten, niets beter dan een natuurlijk stoofke, maar bij gebrek aan doet de convector ook zijn werk …

Wat ben ik blij dat u reageert !

