Gedichtendag

Toen Hansje Pansje Pingeling

vanmorgen vroeg naar buiten ging

toen vond hij bij het kippenhok

een toverstok

***

Hij ging naar huis toen heel bedaard,

daar zat zijn vader bij de haard

en Hans zei :

“hokus pokus pas, ik wou dat jij een vogel was”

***

Zijn moeder keek hem angstig aan, en riep :

“wat heb je nu gedaan !”

maar Hans zei :

“hokus pokus pas, ik wou dat jij ook een vogel was”

***

Toen waren beide ouders mezen,

wie had er ooit zoiets gelezen,

ze zaten in een boom te fluiten

en Hans ging dadelijk naar buiten

***

En hij veranderde twee heren

in hele grote bruine beren

en hij veranderde twee vrouwen

in hele mooie witte pauwen

***

Hij ging naar school en kwam daar binnen

hij zou er dadelijk beginnen

de juffrouw werd meteen een paard,

de meester werd een mokkataart

***

Maar alle kinderen die er zaten

die heeft hij rustig zo gelaten

Jeroen, en Hein en Klaas en Piet

nee, die veranderde hij niet

***

Alleen de grote mensen maar

de hele stad door, hier en daar

zo liep ons Hansje op een drafje

en zwaaide met zijn toverstafje

***

De kinderen konden alles doen,

ze speelden rover in ’t plantsoen

hele dagen en hele nachten

en niemand die er op hen wachtte

***

Maar ach dat altijd rover spelen

dat ging verschrikkelijk vervelen

ze werden vuil en vies en groen

en niemand gaf hen ooit een zoen

***

En ze verlangden zo naar huis,

maar ja, hun vader was een muis,

hun moeder was een ander beest,

wat waren ze toch dom geweest

***

Ze gingen zitten in een kring

en Hansje Pansje Pingeling

zei : “hokus pokus wielewaal”

en alles werd weer heel normaal

***

Alleen de meester was verdwenen

vanaf z’n haren tot z’n tenen,

hij was taartje moet je weten

en iemand heeft hem opgegeten

Voila, dat was er eentje van lang geleden.  Mogelijks ben ik een paar strofes vergeten, maar kom het lijkt me lang genoeg te zijn

8 gedachtes over “Gedichtendag

    • Ik heb daar nochtans niets aan gewijzigd hoor. Ik begreep in een vorige reactie ook niet wat je bedoelde met de tekst in de foto zetten, zo slim ben ik niet vrees ik om dat te kunnen.

  1. Eindelijk vind ik dit gedicht terug! Ik was 12 toen ik het voor de klas voordroeg, examen voordracht bij meester Lambrechts, St Lutgardis Jongens, Tongeren. Nu 35 jaar geleden. Het gedicht Is sindsdien altijd, doch hoe langer hoe vager, in m’n geheugen blijven hangen, maar hier sé is ‘m weer. Rillingen over mijn rug bij elke strofe die spontaan weer als een levende herinnering voor de geest verschijnt. Dankjewel, dit is fantastisch! Wie scheef dit eigenlijk ook al weer?
    Groetjes, Eric T.

  2. Na : en zwaaide met z’n toverstafje – komt–

    Meneer van Dijk de burgemeester
    die veranderde hij in een heester
    En juffrouw Bos – zo’n lieve dame
    die veranderde hij in een cyclame

    En hij veranderde twee heren
    in hele grote bruine beren
    En hij veranderde twee vrouwen
    in hele mooie witte pauwen

    Ze mochten toen van alles doen
    ze speelden rovertje in `t plantsoen
    De hele dag en hele nachten
    want niemand die thuis op hen wachten

    Ze werden vies en vuil en groen
    en niemand gaf hen eens een zoen
    en ze verlangden zo naar huis
    maar ja, hun moeder was een muis
    en vader weer een ander beest
    wat waren ze toch dom geweest

    Ze gingen zitten in een kring
    en Hansje Pansje Pingeling
    zei: Hokus pokus wielewaal
    en alles was weer heel normaal

    Hun vaders en hun moeders waren geen mezen meer of ooievaars
    maar heel gewone grote mensen
    wat kan je nu nog beter wensen
    Alleen de meester was verdwenen
    vanaf zijn haren tot zijn tenen
    dat was een taartje moet je weten
    Dus iemand had hem lekker opgegeten

Wat ben ik blij dat u reageert !

