Zelfs de slimste uil begon ooit als uilskuiken !

Phil Bosmans, een Oervlaams ikoon (waarschijnlijk vooral in katholieke middens) is niet meer.  Je weet wel, die van “Menslief ik hou van je” en van de maandelijkse spreuk die in het gepaste kaderke ‘gePhileerd’ (opgehangen) werd.

Velen van mijn generatie zijn er waarschijnlijk mee opgegroeid.  De man was pater, richtte de Bond Zonder Naam op, schreef boeken (was trouwens één van de best verkochte Vlaamse auteurs), trok zich het lot van (ex)gevangenen aan, lanceerde tal van merchandising items (kaarsen, kaarten,…)

Hij werd wel vaker wat naïef genoemd, hoewel vele van zijn spreuken toch heel wat waarheid inhielden.  Of wat dacht je van de volgende :

– Zomaar iets beweren, kan anderen bezeren

– Als je loslaat heb je twee handen vrij

– De zwartkijker ziet de zon ’s morgens al ondergaan

– Noten mag je kraken, mensen niet !

Hij heeft het zichzelf trouwens afgevraagd : Menslief ik hou van je, … een vreemde blijde boodschap.  Of is het een illusie, een utopie ?

Misschien kwam zijn boodschap zo niet meer aan in deze harde maatschappij, of juist wel …

5 gedachtes over “Zelfs de slimste uil begon ooit als uilskuiken !

  1. Ik kende de talloze spreuken van hem, maar ik had geen idee dat hij ze geschreven had. Noch wist ik dat dat boekje van hem was…
    Maar als ik hoor hoe hij zich uiteindelijk als een van de eersten inzette voor: vluchtende vrouwen, gedetineerden die opnieuw wilden integreren, allochtonen, etc. dan kan ik alleen maar bewondering hebben voor deze man. Hoedje af! God zal wel ergens een plaatsje voor hem bewaard hebben 🙂

  2. Heel katholiek vlaanderen heeft al wel gehoord van de Bond Zonder Naam en de spreuken maar ik wist ook niet dat ze van hem kwamen.
    Ze zaten toch pareltjes tussen en ook waarheden als een koe !

Wat ben ik blij dat u reageert !

